لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

ولی: دولت در خصوص تأمین امنیت کندز اراده قوی ندارد


امرالدین ولی معاون شورای ولایتی کندز
امرالدین ولی معاون شورای ولایتی کندز

شماری از اعضای شورای ولایتی کندز می ‌گویند که دولت مرکزی در خصوص تأمین امنیت کندز اراده قوی و مدیریت درست ندارد.

امرالدین ولی معاون شورای ولایتی کندز در مصاحبه با رادیو آزادی گفت: دولت مرکزی در خصوص آوردن امنیت در ولایت کندز مصمم نیست.

بر اساس گفته ‌های وی، مسوولان محلی این ولایت در مورد تأمین امنیت و راندن طالبان مسلح مُصمم هستند، اما حکومت مرکزی نمی‌ گذارد که مسوولان محلی کندز طبق پلان و برنامه های شان به پیش بروند.

امرالدین ولی افزود: اگر وضعیت امنیتی به همین منوال در این ولایت ادامه پیدا کند، احتمال دارد که بار دیگر نیز شهرک کندز به دست طالبان مسلح سقوط کند.

معاون شورای ولایتی در این مورد چنین توضیح داد:

"مشکل اساسی در حکومت مرکزی است در سوق و اداره عمومی جنگ کندز که در دست حکومت مرکزی است مشکل در آنجاست، آنها به‌ خاطر پاکسازی کندز اراده مستحکم و جدی ندارند و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند آسیب این را همه مردم متحمل می ‌شوند، قسمی ‌که قبلاً شدند."

نامبرده می ‌گوید که هم ‌اکنون تنها چهار دروازه شهر کندز در کنترول نیروهای دولتی قرار دارد، اما در مسیر شاهراه کندز- تخار، شاهراهی کندز- شیرخان بندر و هم ‌چنان در چهار اطراف شهر کندز در قریه‌ جات مخالفان مسلح حضور فزیکی دارند که این مسئله تمامی مردم کندز را نگران ساخته است:

"چهار دروازه شهر و مرکز شهر را ما تایید می‌ کنیم که کاملآ در کنترول نیروهای دولتی است، اما در اطراف شهر و در مسیر شاهراه طالبان حضور دارند و گشت و گذار دارند هر لحظه تهدید متوجه مردم و شهر کندز است."

با این حال شماری از باشندگان شهر کندز نیز از وضعیت کنونی این شهر راضی نیستند، آنان می‌ گویند تا زمانیکه بر علاوه چهار اطراف این شهر، ساحه ‌ای گل تپه و ولسوالی چهاردره که از مراکز مهم و کلیدی طالبان مسلح به شمار می ‌روند تصفیه و پاکسازی نشود، شهر کندز از حملات احتمالی طالبان مسلح رهایی پیدا نخواهد کرد.

در عین زمان شماری از فعالان مدنی کندز نیز حکومت مرکزی را مورد انتقاد قرار داده می ‌گویند که در اثر عدم توجه ارگ نشینان این ولایت بدست طالبان مسلح سقوط کرد که در نتیجه افراد مُلکی این شهر در کنار تلفات جانی، خسارات هنگفت مالی را نیز متحمل شده اند.

دو تن از فعالان جامعه مدنی این ولایت در مورد وضعیت امنیتی کندز چنین ابراز نظر نمودند:

"اسم من محمد شفیق است، دولت مرکزی اگر به کندز توجه جدی نکند این بار طالبان به بسیار ساده‌گی می ‌توانند که داخل شهر کندز شوند و اگر این‌ بار طالبان شهر کندز را تصرف کنند بیرون کردن شان مشکل خواهد بود و حکومت مرکزی در خصوص امنیت کندز توجه جدی و اراده قوی ندارد."

"عرفان خان استم، اگر دولت مرکزی در مورد راندن طالبان مسلح از چهار اطراف کندز اقدام جدی و عملی نکند وضعیت قسمی خواهد شد که بار دیگر طالبان بالای سرنوشت کندز حاکمیت پیدا خواهد کرد و مردم مُلکی با هزاران مشکلات و دشواری‌ ها مواجه خواهند شد."

به باور آنان، هنوز هم در حومه ‌های شهر کندز طالبان مسلح حضور فزیکی دارند و تا زمانی ‌که به هدف سرکوب مخالفان مسلح حکومت عملیات گسترده راه اندازی نشود، یک ‌بار دیگر شاهد سقوط کندز خواهیم بود.

از سوی دیگر مسوولان محلی کندز می‌ گویند که بر اساس حکم رئیس جمهور در این ولایت به هدف از بین بُردن طالبان مسلح عملیات نیروهای مشترک راه اندازی گردیده که در نتیجه آن ولسوالی ‌های چهار دره و قعله ‌زال را نیروهای دولتی دوباره تصرف کرده اند و هنوز هم در برخی قریه ‌جات اطراف شهر کندز و ولسوالی چهار دره عملیات ادامه دارد.

احمد حبیبی قوماندان لوای دوم پیاده اردوی ملی مستقر در ولایت کندز به رادیو آزادی چنین گفت:

"عملیات تصفیوی نیروهای دولتی در کندز ادامه دارد و تا زمانی‌ که در هر نقطه کندز دشمن حس شود در آن ‌جا عملیات شب هنگام و روز ما جریان خواهد داشت و می ‌خواهیم با راه اندازی این عملیات فضای امن را برای مردم کندز مساعد نمائیم."

باشندگان کندز می گویند که در عالم بی اعتمادی بسر می ‌برند، هر چند شهر کندز ظاهراً آرام است. دولت مرکزی باید برای کسب اعتماد مردم راه ‎های مناسب را جستجو کند در غیر آن فاصله‌ میان دولت و مردم از این هم بیشتر خواهد شد.

شایان ذکر است که مدت دو هفته می‌ شود که شهر کندز را نیروهای دولتی از وجود طالبان مسلح تصفیه و پاکسازی نموده اند، اما هنوز هم باشندگان این شهر از نگاه روحی خسته به نظر می‌ رسند و نسبت به آینده شان نگران هستند.

اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG