لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

ملاخیل: طالبان در منطقه باباجی هلمند تلفات سنگین را متحمل شده اند


نیروهای امنیتی افغان عملیاتی نظامی را بر ضد جنگجویان مسلح مخالف در منطقه باباجی هلمند، آغاز کردند.

هر چند منطقهء بابا جی حدود ده کیلومتر از شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند فاصله دارد، اما جز شاوالی شهر، محسوب می شود.

نیروهای اردوی ملی در حال حاضر به منطقه اعزام گردیده اند.

پاسوال نبی جان ملاخیل قوماندان امنیه هلمند می گوید: نیرو های امنیتی افغان در منطقه باباجی تلفات سنگینی را به جنگجویان مخالف وارد کرده اند:

"شب گذشته در یکی از نقاط باباجی دشمنان می خواستند که بر پوسته های پولیس حمله کنند و آنها به مقاومت شدید نیرو های افغان که من خود نیز حضور داشتم، مواجه شدند و تلفات سنگین دیدند، از جمله ملا ناصر یکی از قوماندانان برجستهء قطعات سرخ مخالفین، در پهلوی آن، دیگر قوماندانان و با 19 تن جنگجویان آنها از بین رفته شکست خوردند."

قوماندان امنیه هلمند همچنان گفت که در این درگیری ها یک قوماندان دیگر طالبان بنام ملا غنی نیز کشته شده است.

اما باشنده های شهر لشکرگاه تشویش دارند که جنگ مبادا به شهر سرایت کند و حالتی پیش آید که در شهر کندز رخ داد.

در نتیجه سقوط شهر کندز به دست طالبان، صد ها غیر نظامی کشته و زخمی شده، منازل مردم و تاسسیات بزرگ دولتی از بین رفته و دوکان ها و مراکز تجارتی همه چور و چپاول شدند.

باشنده های شهر لشکرگاه می گویند: صدای فیر به گوش می رسد، اما قوماندان امنیه هلمند به مردم اطمینان می دهد که قوای امنیتی افغان هیچگاه به جنگجویان مخالف اجازه نمی دهند که به طرف شهر پیشروی کنند.

سردار محمود همدرد رییس جامعه مدنی هلمند تایید می کند که باشنده های شهر لشکرگاه در یک نگرانی به سر می برند:

"جنگ ها به پنجمین روز آن رسیده اند. جنگ از ناحیه چهارم که نزدیک به مرکز شهر است، شروع شد که از این نقطه می تواند، شهر مورد تهدید قرار گیرد. مردم از این بابت واقعاً نگران اند."

آقای همدرد شایعاتی را رد کرد که گویا نگرانی مردم تا حدی رسیده که شماری زیاد آنها در حال خروج از شهر اند. زیرا به گفته وی، کمربند امنیتی شهر خیلی قوی است.

ولی جنگ و درگیری ها بین دو طرف در منطقه باباجی پایان نیافته اند.

حاجی بابا یک باشندهء منطقه باباجی گفت: در اثر این جنگ و درگیری های شماری زیادی از افراد ملکی کشته و زخمی شده و منازل مردم از بین رفته اند.

به گفته وی، در کوچه و سرک ها اجساد به مشاهده می رسند و این اجساد را به خاطری نمی توانند به محل دیگر انتقال دهند که این راه و سرک ها از سوی طالبان ماین فرش شده اند.

حاجی بابا گفت: نخست یک گروه ده نفری طالبان روز سه شنبه به منطقه آمده، به دنبال آن گروه های صد نفری آنها رسیدند و در منازل مردم دهشکه و راکت انداز ها را نصب و جابجا کردند.

یک داکتر منطقه باباجی که نخواست نامش افشاء شود، می گوید، حدود 600 خانواده این شهر ک را ترک کرده اند.

XS
SM
MD
LG