لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

بیدار: ماین ها هنوز هم عامل بیشترین تلفات در افغانستان است


رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید: در چند سال اخیر ماین عامل بیشترین تلفات ملکی در افغانستان بوده است.

با وجود چندین سال تلاش و مبارزه برای پاکسازی ماین و جلوگیر از جاسازی آن در مناطق مختلف افغانستان گفته می شود که ماین هنوز هم در این کشور یک تهدید بزرگ بشمار رفته و مردم از این ناحیه متاثر می شوند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نگرانی از این مساله می گوید: بیشتر این ماین ها در جریان درگیری جناح های مختلف در مناطق ناامن و راه ها جاسازی شده و بیشترین آسیب آن به غیر نظامیان وارد می گردد.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی تایید کرد که در تناسب به دیگر مواد منفجره بیشترین تلفات افراد ملکی در سال های اخیر ناشی از انفجار ماین در کشور بوده است.

"در دو سال اخیر واقعاً در زمره حملات انتحاری، قتل های هدف مند، جنگ های زمینی، پرتاب مرمی ها که بالای خانه های مسکونی صورت گرفته در تمام انواع بیشترین رقم تلفات را ماین های کنار جاده و ماین های که در دشت و قریه جا سازی شده افراد ملکی را متضرر ساخته است."

آقای بیدار هر چند در مورد تلفات افراد ملکی که به اثر ماین معلول و یا کشته می شوند رقم دقیق ارایه نکرد، اما تایید می کند که رقم تلفات ناشی از ماین در سال های اخیر افزایش یافته است.

در این حال باشنده گان مناطق ناامن در افغانستان نیز تایید می کنند که طرف های درگیر در مناطق شان ماین گذاری کرده و افراد ملکی هدف قرار می گیرند.

دو تن از باشنده گان ولایت هلمند در صحبت با رادیو آزادی بیشتر مخالفان مسلح حکومت را مسوول ماین گذاری در مناطق شان می خوانند:

"بیشتر اوقات ماین های را که جاسازی می کنند بجای اینکه نظامیان را هدف قرار بدهند،بالای افراد ملکی منفجر می شود."

"ماین های را که در حال حاضر طالبان جاسازی می کنند و یا درگذشته کار گذاری کرده اند برای افراد ملکی تلفات زیاد را وارد می کند."

در عین حال اعضای ولسی جرگه با نگرانی از شدت گرفتن جنگ در برخی ولایت افغانستان از طرف های در گیر تقاضا دارند تا از ماین گذاری و آسیب رساندن به جان افراد ملکی خود داری کنند.

انوراوریا خیل یکی از این نماینده گان:

"طرف های درگیر نباید از ماین استفاده کنند، بخاطریکه این ماین های که جاسازی می شوند تجربه ما اینست که زیان آن به ملت و افراد ملکی می رسد و در این ماین ها بیشتر مردم معلول می شوند."

در این حال وزارت دفاع افغانستان تایید می کند که در برخی موارد آنان ماین را در پوسته های ثابت جاسازی کرده و بعداً خنثی می کنند اما مسوول سایر ماین گذاری ها مخالفان مسلح را می داند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت: ماین های جاسازی شده از سوی مخالفان مسلح بر علاوه تلفات ملکی به نظامیان افغان نیز آسیب رسانده است:

"اکثراً تلفات مردم ملکی ازماین گذاریست که از سوی مخالفین جاسازی می گردد مانند ماین های کنارسرک و جاده ها از آن ناحیه می باشد، تلفات قوای امنیتی و دفاعی کشور هم هفتاد و پنج فیصد اش از اثر ماین های جاسازی شده مخالفین است."

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با فرستادن اعلامیه اینرا رد کرده است که آنان به واسط ماین مردم ملکی را هدف قرارداده اند، بلکه می گوید ماین های که استفاده می کنند توسط ریموت کنترول شده هدف شان را نشانه می گیرند.

گفته می شود مشکل ماین پاکی در افغانستان از سال 1979میلادی زمان تجاوز شوروی سابق آغاز شده و تا حال از سوی جناح های مختلف درگیر جنگ مورد استفاده قرار گرفته است.

وزارت کار امور اجتماعی شهدا و معلولین افغانستان تایید می کند که در این جریان بیش از صدها هزار افغان به اثر انفجار ماین در افغانستان معلول شده اند.

مسوولان موسسات ماین پاکی در افغانستان می گویند با وجود تلاش های موسسات ماین پاکی هنوز هم بیست درصد ماین در افغانستان باقی مانده که بیش از پنجصد کیلومتر مربع را احتوا می کند.

شهاب حکیمی رییس موسسه ماین پاکی M.D.C در افغانستان می گوید در صورت رسیدن کمک از سوی دونرها تا هشت سال دیگر تمام مناطق پلان شده از وجود ماین پا کسازی خواهد شد:

"پلان دیگر درست کردیم که آنرا در ژینوا به دونر ها تقدیم کردیم و همه آنرا منظور کردند که ما باید تا سال 2023 تمام ساحات که در افغانستان باقی مانده مطابق پلان آنرا پا کسازی بکنیم."

در عین حال وی می گوید: سروی مناطق که تازه ماین گذاری شده نیز آغاز شده و تیم هایسروی به ساحه فرستاده شده است.

به اساس معلومات مسوولان ماین پاکی از آغاز کار برنامه ماین پاکی در افغانستان هژده میلیون حلقه ماین و مواد منفجر ناشده در افغانستان پاکسازی شده که بیش از دوازده صد میلیون دالر هزینه برداشته است.

اما مسوولان نهاد های بشری نگران اند که افغانستان هنوز هم یک کشورنا امن بوده در اکثر موارد جوانب درگیر در جنگ تلاش می کنند از ماین استفاده کرده و مانع پیشروی یک دیگر در مناطق تحت کنترول شان گردند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG