لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

ایران در تردید است که بیرق امریکا را بسوزاند یا نه؟


ایران در مورد روابط با امریکا در یک تردید تازه قرار گرفته که در مراسم سالروز اشغال سفارت آن کشور در تهران، بیرق امریکا را بسوزاند یا نه؟

بیرق امریکا را بسوزانند یا نسوزانند؟ در بیش از سه دهه گذشته، همه ساله حکومت و طرفداران رژیم ایران، این بیرق آتش زده اند.

اما تا حالا هیچگاهی مساله نسوزاندن بیرق امریکا در ایران مطرح نبوده و آتش زدن به آن به یک عرف مبدل شده است.

حجت الاسلام قاسم علی مجیدی یکی از مقام های ایرانی گفته است: پارسال از جانب شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این کشور نامهء را دریافت کردند که بیرق امریکا نباید سوزانده شود زیرا این یک کشور به رسمیت شناخته شده است.

در عوض این شورا مشوره داده که به بیرق اسرائیل آتش زده شود، زیرا ایران اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسد.

ایران در نماز های جمعه بر ضد امریکا و اسرائیل شعار می دهد و در برخی تظاهرات ضد غرب به خصوص مراسم تجلیل از سالروز اشغال سفارت امریکا در تهران، بیرق آن کشور را آتش می زند.

امسال که توافق هسته یی میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان به شمول امریکا صورت گرفته، برخی تردید های مطرح شده اند که شاید امسال احساسات ضد امریکایی در ایران کمتر تبارز کند.

با این هم برخی از تندروان تا هنوز در ایران، در مورد امریکا تغییر فکری نداده اند و ضد آن کشور استند.

آنها می گویند: در مراسم چهارم نومبر امسال، شعار های ضد امریکایی و ضد اسرائیلی در تمام ایران شنیده خواهد شد.

قاسم علی مجیدی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشمر به خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا گفته که برخی مشوره ها در مورد آتش زدن بیرق امریکا و یا عکس این کار، بر می گردد به سال های گذشته و امسال بیرق امریکا سوزانده خواهد شد.

چهارم نومبر امسال از اشغال سفارت امریکا در تهران سی و شش سال می گذرد.

در سال 1979 میلادی به دنبال سرنگونی رژیم شاهی و روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، گروهی از افراد مسلح در حمایت حکومت آن کشور، سفارت امریکا را در تهران اشغال کردند.

آنها 66 دیپلومات و کارمند امریکایی این سفارت را برای 444 روز در گرو خود داشتند.

در نخست امریکا، رژیم جمهوری اسلامی ایران را تحت رهبری آیت الله خمینی به رسمیت شناخته بود اما گروگانگیری در سفارت آن کشور در تهران، روابط ایران و امریکا را عمیقاً صدمه زد.

رهبران و مقام های دو کشور تا چندی پیش هیچ گاه در بیش از سه دهه با هم ندیده بودند و صحبت با هم نداشتند.

اما برای نخستین بار پس از سی و چهار سال، حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ایران در هفتم سپتمبر سال 2013 میلادی با همتای امریکایی اش بارک اوباما از طریق تیلفون گفتگو کرد.

با آنکه آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران حرف آخر را در مورد سیاست و پالیسی های آن کشور می زند اما حسن روحانی به حیث رئیس جمهور ایران به جهانیان پیامی داده که وی سیاست میانه روانه دارد و تهران به انجام هر گونه مذاکره و گفتگو آماده است.

XS
SM
MD
LG