لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

بارک اوباما با صدراعظم پاکستان ملاقات می کند


انتظار می رود که رییس جمهور بارک اوباما در ملاقات با نواز شریف صدراعظم پاکستان روی تماس اسلام آباد با طالبان مسلح، مصونیت اتمی و مسایل دیگر بحث نماید.

تحلیلگران پیشبینی می کنند که در عقب مشایعت ظاهری، تبسم و توافق، نگرانی های قبلی امنیتی شاید شامل بخش مهم از این دیدار باشد.

رابطه اسلام آباد با طالبان افغان، حمایت پاکستان از گروه های تروریستی که بر اهداف هند و امریکا حمله می کنند و پیشرفت سریع پاکستان در بخش سلاح اتمی به یک دَرد سرِ بزرگ برای واشنگتن مبدل شده اند.

در روابط امریکا و پاکستان زمانی تنش به میان آمد که اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده در یک عملیات نظامیان امریکایی در نزدیک اسلام آباد کشته شد.

مایکل کوگِلمن پژوهشگر مرکز تحقیقاتی وُد رو ویلسن می گوید که در روابط دو کشور متحد مشکلات موجود اند.

کوگلمن گفت که کاسهء صبر امریکا در حال لبریز شدن است زیرا به گفته وی اردوی پاکستان از زمان طولانی به اینسو با وجود دریافت پول و اسلحه، در قسمت سرکوب گروه های افراطی وظیفه خود را انجام نداده است.

رییس جمهور اوباما چند روز پیش، تمدید ماموریت نیرو های امریکایی را در افغانستان اعلان کرد.

قصر سفید در عین حال مایل است تا طالبان مسلح برای گفت و گو های صلح با حکومت افغانستان حاضر شوند.

مقام های امریکایی به این باور اند که اسلام آباد بر طالبان افغان نفوذ کافی دارد.

تحلیلگران پیشبینی می کنند که در جریان سفر چهار روزه نواز شریف به امریکا از وی تقاضا خواهد شد تا با استفاده از نفوذ اش رهبران طالبان را برای اشتراک در دَور دیگر از مذاکرات صلح تشویق کند.

به باور کارشناسان، ملا اختر محمد منصور رهبر جدید طالبان با اسلام آباد روابط بسیار نزدیک دارد.

نواز شریف و اوباما در حالی دیدار می کنند که توجه امریکا بیشتر به سوی هند رقیب اتمی پاکستان جلب شده است.

پیش از مسافرت نواز شریف به امریکا، این نظریات موجود بودند که شاید میان امریکا و پاکستان روی همکاری اتمی و احتمالآ در بخش کنترول هر چی موثرتر سلاح اتمی این کشور توافق شود.

در دورهء جورج دبلیو بوش رییس جمهور پیشین امریکا، ایالات متحدهو هند یک موافقتنامه را امضا کردند.

بر مبنای این توافقنامه در بدل ضمانت های امنیتی، روابط دو کشور در بخش همکاری اتمی باید عادی می شد اما مقام های امریکایی سپس به این طرح توجه نکردند.

XS
SM
MD
LG