لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

فیصل: بر ادامه سرپرستی در ادارات دولتی خاتمه داده می شود


ریاست اجرائیه می گوید: در چند روز آینده به موضوع سرپرستی ادارات حکومتی پایان داده خواهد شد.

روز هاییکه شاید انتظار پایان یابد یعنی نامزد وزیر دفاع، چهار والی، لوی څارنوال و رئیسان برخی از نهاد های مستقل از سوی رییس جمهور معرفی شوند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می گوید که رهبران حکومت وحدت ملی بر سر این موضوع با هم گفتگو کرده اند و بزودی افراد مسلکی و کارا به ادارات که از سوی سرپرستان اداره می شود معرفی می شوند:

"حکومت در جال تکمیل شدن است آنقدر هم بحث ها باقی نمانده است تقریباً تکمیل شده است اما نهاد های انگشت شماری که مانده هر دو رهبر با هم گفتگو کرده اند و در روزهای بسیار نزدیک افراد مناسب به این ادارات نیز به کار شان آغاز می کنند."

با گذشت بیشتر از یکسال از ایجاد حکومت وحدت ملی وزارت دفاع ملی که از وزارت های کلیدی کشور است هنوز از سوی سرپرست اداره می شود.

شماری از اعضای ولسی جرگه تصمیم رئیس جمهور را بر اینکه یکی از ماده های قانون سرپرستی را تعدیل کرده است، نقض قوانین افغانستان می گویند.

در یکی از ماده های قانون سرپرستی که از سوی رئیس جمهور تعدیل شده است آمده که اگر یک نامزد وزیر از سوی اعضای ولسی جرگه رای اعتماد گرفته نتواند نمی تواند دوباره در آن وزارت سرپرست باقی بماند.

صدیق احمد عثمانی یک عضو ولسی جرگه می گوید که این جرگه تصمیم گرفته است این فرمان تقنینی رئیس جمهور را رد کنند:

"عوامل چالش در افغانستان به نتیجه نرسیدن رهبران حکومت است و دیده شد که در کار شان موفق نبوده اند در اثر فشار هایی که شورای ملی به رهبران حکومت داشتند، با تعدیل قانون سرپرست ها این صلاحیت را که برای معرفی نامزد وزیر به وزارت دفاع به آنان فشار وارد سازیم از ما گرفتند و اما بحث های ما جریان دارد تا این فرمان تقنینی رئیس جمهور را رد کنیم و بتوانیم فشار بیاوریم به رهبران که نامزد وزیر تازه را برای مان معرفی کنند.

هم چنان در باره دیگر سرپرستان نیز با رهبران گفتگو های ما ادامه دارند."

در این میان وجود فساد در شماری از نهاد های دولتی به فراموشی سپرده شدن بررسی دوسیه های فساد که به لوی څارنوالی فرستاده شده است بخشی دیگری از انتقاد های اعضای ولسی جرگه افغانستان است.

از سوی دیگر گفته می شود که هنوز ولایت های بلخ، نورستان، بدخشان و کندز از سوی سرپرستان اداره می شوند و به گفته شماری از نماینده گان مردم در ولسی جرگه چانه زنی های رهبران حکومت بر سر گزینش ها هنوز ادامه دارد و آنان ممکن تا دیر زمان در این باره به نتیجه یی نرسند.

اعضای این جرگه و آگاهان سیاسی تاکید می کنند که حکومت باید در نظر گرفتن سلیقه ‌های کوچک گروهی و شخصی را کنار بگذارد و هر چه زودتر به سرپرستی ‌ها پایان دهد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG