لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

اوباما با نوازشریف روی موضوع افغانستان صحبت میکند


رییس جمهور امریکا بارک اوباما امروز در قصر سفید با صدراعظم پاکستان نواز شریف ملاقات می کند.

صدراعظم پاکستان روز سه شنبه سفر چهار روزه خود را به امریکا آغاز کرد و دیروز در واشنگتن با وزیر خارجه امریکا جان کری دیدن نمود.

به گفته بعضی از رسانه های پاکستانی نواز شریف در ملاقات با جان کری در مورد نا آرامی ها در کراچی، مناطق قبایلی و بلوچستان صحبت نمود.

یک تحلیلگر مرکز تحقیقاتی ویلسن در واشنگتن مایکل کوگلمن در مورد سفر نواز شریف به امریکا در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

" به نظر من افغانستان در این صحبت ها مهمترین موضوع خواهد بود و نه تنها در ملاقات نواز شریف با اوباما بلکه در ملاقات وی با مقامات بلند رتبه وزارت خارجه امریکا و دیگر مقامات این کشور نیز این موضوع مهم خواهد بود. "

نواز شریف یک هفته بعد از آن به واشنگتن سفر می کند که رییس جمهور امریکا اعلان کرد در حدود 10 هزار سرباز امریکایی که هم اکنون در افغانستان حضور دارند در سال آینده هم در این کشور باقی می مانند و تا پایان سال 2017 تعداد عساکر امریکایی در افغانستان به 5500 نفر کاهش داده می شود.

روزنامه امریکایی یو اس ای تودی نوشته است در ملاقات رییس جمهور امریکا با نواز شریف در مورد همین ستراتیژی نو امریکا در رابطه با افغانستان که تعداد عساکر امریکایی در افغانستان خواهند ماند، صحبت می شود.

مقامات افغانستان پاکستان را مسوول نا امنی ها در داخل کشور خود می شمارند.

رییس جمهور افغانستان اشرف غنی روز سه شنبه در سخنرانی به محصلین امنیتی و دفاعی در کابل گفت پاکستان یک جنگ اعلان ناشده را با افغانستان پیش می برد.

تحلیلگر مایکل کوگلمن می گوید، واشنگتن بر نواز شریف فشار وارد خواهد کرد که طالبان افغان را در قلمرو خود سرکوب کند:

" مقامات امریکایی بر نواز شریف فشار زیاد وارد خواهند کرد و از او خواهند خواست که پاکستان از حمایت شبکه حقانی دست بکشد و من اطمینان دارم که چنین پیشنهاداتی هم صورت خواهد گرفت که پاکستان پناه گاه های طالبان افغان را در خاک خود از بین ببرد. "

نظر به خبرها صدراعظم پاکستان در ملاقات با مقامات امریکایی همچنان در مورد مبارزه با تروریزم، ثبات منطقه و محافظت از اسلحه اتمی هم صحبت می کند.

XS
SM
MD
LG