لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

بهروز: در سه بخش اداره توزیع تذکره های الکترونیکی فساد وجود دارد


کميته مستقل مشترک نظارت و ارزيابی مبارزه با فساد اداری می گوید که روند توزیع تذکره های الکترونیکی بیشتر به اساس ملحوظات سیاسی به تاخیر افتاده است.

در گزارش این کمیته که روز چهارشنبه در کابل منتشر شد آمده است که در اداره تذکره های الیکترونیکی 70 درصد افراد از راه های غیر قانونی استخدام شده اند.

راشد بهروز رییس اجرایی کميته مستقل مشترک نظارت و ارزيابی مبارزه با فساد اداری گفت که برخی از حلقات به منظور دست یافتن به اهداف شان افراد مربوط به خود شان را در این اداره استخدام کرده اند:

" تقریباً همه جوانب سیاسی و قدرت به اینجا منافع خود را میدیدند و کوشش کردند که افراد خود را در اینجا جابجا کنند که در اینجا منافع سیاسی افراد و گروه های مشخص فوق العاده مطرح بوده. "

آقای بهروز با آنکه از گروه یا فرد نام نبرد اما افزود که 17 تن از مقامات بلند رتبه حکومت پیشین و کنونی، برخی از اعضای شورای ملی و افراد با نفوذ در اداره توزیع تذکره های الکترونیکی افراد مربوط به خود را جابجا ساخته اند.

به گفته وی لست نام های همه افراد که به گونه غیر قانونی استخدام شده اند به رییس جمهور فرستاده شده است.

به اساس معلومات کميته مستقل مشترک نظارت و ارزيابی مبارزه با فساد اداری، به هدف خریداری تجهیزات اداره توزیع تذکره های الکترونیکی با کمپنی جی تی آر به ارزش 101 میلیون دالر قرارداد شده است که در این قرارداد به احتمال قوی فساد وجود دارد.

این کمیته به خلای قانون ثبت احوال نفوس نیز اشاره کرد که به اساس آن اتباع خارجی میتوانند به ساده گی تذکره افغانی بدست آورند.

قرار بود روند توزیع تذکره های الکترونی به تاریخ 28 اسد سال جاری آغاز گردد، اما به علت عدم ذکر کلمه افغان و اسلام در تذکره های الکترونیکی این روند به تعویق افتاد.

با آنکه مسوولان اداره توزیع تذکره های الکترونیکی تا کنون در مورد این گزارش ابراز نظر نکرده اند اما می گویند که برای آغاز روند توزیع تذکره های الکترونیکی منتظر حکم سران حکومت اند.

زمری باهر یکی مسوولان این اداره:

" برای ما تا هنوز نتیجه اجماع سیاسی نرسیده است و به ما اجازه توزیع تذکره های الکترونیکی و زمان دقیق آن برای ما واضح نشده است. "

مسوولین کميته مستقل مشترک نظارت و ارزيابی مبارزه با فساد اداری تاکید دارند که حکومت باید در سیستم استخدام و اداره توزیع تذکره های الکترونیکی اصلاحات جدی را وارد کند.

کار شناسان و برخی از اعضای شورای ملی نیز تاکید دارند که مبارزه با فساد اداری در اداره توزیع تذکره های الکترونیکی مهم بوده و حکومت باید در این زمینه اقدامات جدی را انجام دهد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG