لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

حکومت برای جلوگیری از تکرار حادثه کندز تدابیر جدی اتخاذ کند


در حالیکه سازماندهی حملات دسته جمعی مخالفین مسلح در نقاط مختلف کشور به نگرانی عمده ای افغانها مبدل شده است، ولسی جرگه افغانستان می گوید که حکومت باید به تامین امنیت اولویت داده و نگذارد که تراژیدی کندز بار دیگر تکرار شود.

نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه که ریاست نشست عمومی روز چهارشنبه این جرگه را نیز بر عهده داشت گفت که وضعیت امنیتی در کشور نگران کننده است.

وی می گوید که نیروهای امنیتی افغان در شرایط دشوار از کشور دفاع می کنند و نیاز است تا مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند:

"مشکل امنیت در اکثریت ولایت های کشور جدی است از حکومت وحدت ملی با جدیت می خواهیم که به این موضوع توجه جدی نماید تا حوادث کندز و غورماچ تکرار نشود. به کمیسیون امنیت داخلی و دفاعی وظیفه می سپارم تا بالای طرحی کار کنند که چطور بتوانیم از قوت مردم ملکی در راستای تامین امنیت به گونه بهتر استفاده نمائیم."

موضوع ایجاد یک طرح به منظور بسیج ساختن مردم بخاطر همکاری با نیروهای امنیتی در تامین امنیت پس از آن مطرح می شود که بگفته برخی از وکلا، باشنده های ولایت هرات از نیروهای امنیتی افغان در برابر مخالفان مسلح دولت در ولسوالی غوریان بگونه بی سابقه حمایت کرده اند.

صالح محمد سلجوقی نماینده مردم هرات در ولسی جرگه می گوید:

"مسوولین امنیتی ولایت هرات تا لحظه ای هجوم طالب ها به داخل بازار ولسوالی خبر نداشتند و متاسفانه که من از کابل آنها را اطلاع دادم. تعدادی زیادی از جوانان و مردم به داخل خانه ها و کوچه ها آماده دفاع از نیروهای امنیتی خود بودند اما میکانیزمی که بتواند از این انرژی استفاده کند، نه اداره محلی می دانست و نه ولایت هرات، همان بود که تعمیر ولسوالی غوریان سقوط کرد و ساعتی طول نکشید که جانبازان، طالبان را دوباره از محل راندند."

در نشست عمومی روز چهارشنبه ولسی جرگه اکثریت اعضای این جرگه از عملکرد ضعیف حکومت وحدت ملی در راستای تامین امنیت کشور انتقاد کردند.

رنگینه کارگر یک عضو این جرگه می گوید که مردم در مورد وضعیت فعلی امنیتی به شدت نگران هستند:

"امنیت یکی از حقوق اساسی شهروندان کشور است، رئیس جمهور چی وقت پارچه امتحان را می دهد به مردم نظر به وعده خود شان که کرده بودند؟"

طالبان مسلح شب گذشته بالای ولسوالی غوریان ولایت هرات حمله کردند و برای چند ساعت ساختمان این ولسوالی را به تصرف درآوردند.

اما نیروهای امنیتی توانستند دوباره کنترول این ولسوالی را به دست گیرند و مخالفین را به عقب رانند.

در این حال رئیس جمهور اشرف غنی در سخنرانی که شب سه شنبه در کابل داشت بار دیگر تاکید کرد که نیروهای امنیتی در زمینه دفاع از کشور غفلت نخواهند کرد:

"ما تا مدتی انشالله کوتاه همچنان با چالش های مانند غورماچ، موسی قلعه و کندز مواجه خواهیم بود، اما فرصتی نداریم که برای دفاع از افغانستان غفلت کنیم و یا فرصت را به عقب اندازیم."

مخالفین مسلح دولت در ماه های اخیر حملات گروهی، انتحاری و ماین گذاری ها را افزایش داده اند و حتی توانسته اند برخی مناطق را نیز بگونه موقت تصرف کنند.

در این حال اعضای ولسی جرگه می گویند که حکومت بخاطر دفع حملات مخالفین مسلح باید اقدامات اساسی را روی دست گرفته و نیروهای امنیتی را طوری که لازم است تقویت کند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG