لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

اشرف غنی: ادامه همکاری جهان با افغانستان یک فرصت تاریخیست


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رییس جمهور اشرف غنی تصمیم اخیر رییس جمهور امریکا بارک اوباما را که همکاری نظامی خود را با افغانستان دوام می دهد و هم تعهد بعضی کشور های غربی را در این رابطه یک فرصت خوب می داند که باید از آن استفاده شود.

رئیس جمهور غنی گفت:

"تصمیم رییس جمهور اوباما واقعاً تصمیم تاریخی بود چون اعتماد بر این ملت آزاده و بر مردم پُر افتخار ماست. تداوم و همکاری جهان و اجماع منطقه ای یک فرصت تاریخی را برای ما به ارمغان آورده است. حال ما باید از این فرصت استفاده اعظمی برای به پا ایستادن و قرار گرفتن در قطار ملل پیشرفته و با ثبات بکنیم. فرصتی که در بعضی موارد در سال های گذشته از آن استفاده درست نشد و از دست رفت."

رییس جمهور اشرف غنی تهدید تروریزم را برای افغانستان و جهان یکسان می داند و می گوید که تهدید های مشترک و منافع مشترک آنها را مجبور می سازد که یک مبارزه مشترک را علیه تروریزم پیش ببرند.

به گفته رییس جمهور افغانستان مبارزه افغانستان و جهان زمانی پیروز می شود که تمام کشور ها بدنبال یک هدف باشند.

رییس جمهور بطور مشخص نام پاکستان را گرفته و بر همکاری این کشور تاکید نمود:

"در منطقه نیز به استثنای پاکستان که با ما در یک جنگ اعلان ناشده است یک اجماع عمومی را توانسته ایم ایجاد کنیم که یک افغانستان با ثبات باعث ثبات منطقه و راه همگانی در تمام منطقه شده می تواند. برای تکمیل این اجماع در منطقه ما تاکید کرده ایم که اساس مناسبات ما با همسایه جنوبی ما پاکستان بر اساس تامین و تحکیم صلح و مبارزه مشترک با پدیده شوم تروریزم است."

این اولین بار نیست که مقامات افغان در مبارزه علیه تروریزم رول پاکستان را مهم می شمارند، ولی این را هم می گویند که پاکستان در این ساحه با صداقت همکاری نمی کند.

در همین حال یک موضوع دیگر هم توجه را جلب کرده و کارشناسان بر آن تمرکز کرده اند که پروسه صلح افغانستان می باشد زیرا خروج قوای امریکا و ناتو یکی از شرایط طالبان برای مذاکرات صلح می باشد.

رییس جمهور اشرف غنی در سخنرانی شام گذشته خود به روند صلح هم اشاره کرد و با تکرار گفت: دروازه های صلح بروی کسانی که اسلحه خود را به زمین می گذارند و از قانون اساسی افغانستان اطاعت می کنند باز است.

به گفته وی یگانه راه نجات مذاکرات می باشد ولی کشورش هیچگاه به زور تسلیم نخواهد شد.

اشرف غنی همچنان از پیروزی های قوای افغان یاد آوری کرده بر این موضوع تاکید نمود که هر کس باید مسوولیت خود را بجا آورد.

او گفت: بگذارید جنرالان جنرالی کنند، سیاستمداران سیاست های مناسب را پیش ببرند و تجار به تجارت خود مشغول شوند، اما او در این مورد توضیحات بیشتر نداد.

XS
SM
MD
LG