لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

"در ارتباط به حادثه کندز، کسانی تقدیر شده اند که درخور آن نبوده اند"


در حالیکه کمیسیون حقیقت بررسی موضوع کندز، به تازه گی کارش را برای دریافت چگونگی سقوط این شهر به دست طالبان آغاز کرده است اما پیش از روشن شدن نتایج آن، رئیس جمهور غنی شماری از مسوولین امنیتی این ولایت را تقدیر کرده و برای شمار دیگری آنان حکم ترفیع فوق العاده را صادر کرده است.

شماری از نماینده گان کندز در ولسی جرگه میگویند که حکومت به تغیر رتبه مسوولین اقدام کرده که ناتوانی آنان سبب سقوط شهر کندز شده است و یا هم برخی از آنان از میدان نبرد عقب نشینی کرده اند.

الله نظر نظری یکی از نماینده گان این ولایت، روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

" کمیسیون که تعیین شده است تا کنون گزارشش را به رئیس جمهور ارائه نکرده است ؛اما پیش از آن شماری از مسوولان امنیتی این ولایت ستایش شدند که این موضوع نگرانی های را برانگیخته است،کسانی تقدیر شده اند که درخور آن نبوده اند و این روحیه نیروهای مان را از بین میبرد.

آنانی که از کندز دفاع کرده اند ستایش نشده اند که این جفای بزرگ با نیروهایی است که برای گرفتن این شهر فداکاری کرده اند. "

در این میان شکریه پیکان یکی دیگر از نماینده گان کندز در ولسی جرگه نیز این کار رئیس جمهور غنی را انتقاد میکند و می گوید ازکسانی ستایش شده، که خود سبب سقوط شهر کندز شده بودند:

" رییس جمهور باید یک مدتی صبر میکرد تا گزارش کمیسیون تمام میشد و روشن میشد که چه کسانی درخور ستایش بوده اند.

اما متاسفانه کسانی در این ولایت تقدیر شدند که شهر کندز سقوط کرد این عالی جنابان حضور نداشتند. "

شهر کندز در ششم ماه میزان به دست طالبان سقوط کرد و پس از هفده روزنبرد شدید،این شهر دوباره زیر اداره دولت درآمد.

رئیس جمهور غنی برای ردیابی چگونگی سقوط شهر کندز هفته گذشته حکم ایجاد کمیسیونی را داد که رهبری آن را امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی و فاروق وردک وزیر پیشین معارف افغانستان دارند.

این کمیسیون وظیفه دارد تا در سه هفته آینده، تمامی پهلوهای این رویداد را بررسی و گزارش آن را به رئیس جمهور ارائه کند.

روسای این کمیسیون گفته اند که بررسی هایشان را در مورد چگونگی سقوط شهر کندز به گونه بی طرفانه به پیش خواهند برد.

در این میان شماری از باشنده گان کندز میگویند رئیس جمهور در ستایش وحکم ترفیع مقام های امنیتی این ولایت از شتاب کارگرفته است.

خواستیم دیدگاه حکومت را نیز در این مورد داشته باشیم؛ اما سخنگویان ریاست جمهوری و ریاست اجراییه ازابراز نظر در این باره خود داری کردند.

با این همه شماری از کارشناسان میگویند که افغانستان از سال 2001 میلادی بدینسو با طالبان درگیر جنگ است، اما بیشتر دیده شده که در میدان های نبرد فداکاری نیروهای امنیتی از نظر به دور مانده اند.

این کارشناسان می گویند که در میدان های جنگ کسانی مستحق ستایش اند که در شرایط سخت از خود فداکاری نشان داده اند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG