لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

هشتاد درصد پولیس مبارزه با مواد مخدر مصروف جنگ اند


معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله ابراز نگرانی میکند که ناامنی ها کار مبارزه با مواد مخدر را مشکل ساخته و در حال حاضر بخش اعظم پولیس مبارزه با مواد مخدر در ولایات ناامن مصروف جنگ هستند.

باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله روز دوشنبه در اجلاس استجوابیه ولسی جرگه که همراه با وزیر صحت عامه فراه خوانده شده بود در مورد مبارزه با کشت کوکنار و تولید مواد مخدر به اعضای این جرگه معلومات ارایه کرد.

آقای احمدی در این نشست گفت افزایش ناامنی، خروج نیروهای بین المللی و کاهش نیروهای پولیس در این بخش، مبازره با مواد مخدر را به چالش مبدل کرده است:

" مادر سال 1391 که پنج هزار نیرو داشتیم حالی دوهزار و پنجصد و پنجاه نفر داریم، قطعه هوایی و محو کشت وبعضی قطعات عملیاتی خود را ازدست دادیم درشرایط فعلی که جنگ است تقریباً هشتاد فیصد پولیس مبارزه با مواد مخدر در جنگ مصروف است حتا قطعات خاص ما در کندز وبغلان مصروف جنگ هستند. "

وی خواهان تقویت نیروهای پولیس در این بخش شده و تاکید کرد که باید در زمینه مبارزه با کشت کوکنار وقاچاق مواد مخدرتوجه جدی شود.

در عین حال وی از تلاش های این معینیت برای کاهش کشت و تخریب مزارع کوکنار و تولید مواد مخدر در سال 2015 درافغانستان خبرداد.

معین وزارت مبارزه با مواد مخدر می گوید، کشت کوکنار در سال 2015 در تناسب به سال قبل میلادی 19 درصد کاهش یافته و در قسمت تولید مواد مخدر نیز 48 در صد کاهش به عمل آمده است.

استجواب وزیر صحت عامه ومعین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله از سوی ولسی جرگه در حالی صورت میگیرد که در جلسات قبلی وزیر مبارزه با مواد مخدر نیز برای پاسخگویی به این جرگه فرا خوانده شد.

وی از کمبود امکانات و نبود بودجه کافی در راستای مبارزه با این پدیده سخن گفت و مبارزه در این راستا را مربوط به همکاری های مشترک عنوان کرد.

در نشست استجوابیه روز دوشنبه فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه از تلاش ها و نبود امکانات در اختیار این وزارت برای جمع آوری و تداوی معتادین در کشور سخن زد.

آقای فیروز گفت، سالانه به تعداد 45 هزار معتاد از طریق 115 مرکز صحی تداوی می شوند، اما به گفته وی 60 درصد آنان دوباره به استفاده مواد مخدر آغاز می کنند:

" دسترسی بسیار آسان به مواد مخدر موجود است، آگاهی از اضرار مواد مخدر بسیارزیاد کم است معیشیت بدیل باید ایجاد شود، موضوع قل وقم کشت است همکاری بین السکتوری وهمکاری بین المنطقوی است که هرگاه این چند پدیده را به شکل مشترک و مدغم مدنظر نگیریم هیچ وقت تداوی نتیجه نمیدهد. "

به اساس معلومات وزارت صحت عامه کشور در حال حاضر به تعداد یک و نیم میلیون نفر از مواد مخدر به شمول هیروئین در افغانستان استفاده کرده و یک و نیم میلیون دیگر در تماس نزدیک با این مواد قراردارند.

از چالش ها در برابر مبارزه با مواد مخدر و تداوی معتادین در حالی سخن گفته می شود که از چندسال به این طرف انتقاد های موجود اند که حکومت با وجود بدست آوردن کمک های هنگفت جامعه جهانی، نتوانسته با این پدیده مبارزه جدی کند و سطح کشت، تولید و قاچاق آنرا در کشور به طور قابل ملاحظه کاهش دهد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG