لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

افراد مسلح خارجی در برخی نقاط میدان وردک جابجا شده اند


با آنکه در ماه های اخیر مخالفین مسلح دولت در یک تجربه بی پیشینه جنگ های دسته جمعی را در نقاط مختلف افغانستان سازماندهی کرده اند، باشنده گان ولایت میدان وردک نیز می گویند که شاهد جابجا شدند صد ها تن از افراد مسلح خارجی در برخی از نقاط این ولایت هستند.

شماری از باشنده گان ولایت میدان وردک می گویند که این افراد در تلاش ایجاد دهشت میان مردم اند و با حضور شان امنیت برخی از مناطق این ولایت را نیز به مخاطره انداخته اند.

یکتن از این افراد که نخواست از وی نام گرفته شود، روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی از وخامت اوضاع امنیتی در این ولایت ابراز نگرانی کرده و چشم دیدش را چنین حکایت کرد:

" اینها افراد استخبارات پاکستان هستند و آمده اند تا افغانستان ما را ویران کنند و مانع تامین امنیت شوند. آوازه های را پخش می کنند که میدان شهر را تصرف می کنیم و مردم را سخت به تشویش ساخته اند. روز گذشته از منطقه ده افغانان میدان وردک به طرف منطقه ملا کاکا که رفتم، سه صد یا چهار صد نفر را با مو های دراز و قیافه بسیارعجیب دیدم که برخی از آنان کلاه های پکول پوشیده بودند و برخی دیگر شان دریشی نظامی به تن داشتند، برخی شان پشتو صحبت می کردند و یک تعداد دیگر شان به زبان اردو صحبت می کردند که اصلاً گپ شان فهیمده نمی شد."

در عین حال برخی از اعضای شورای ولایتی میدان وردک، نیز می گویند که شکایات زیادی از موکلین شان در این خصوص دریافت کرده اند.

شریف الله هوتک یک عضو شورای ولایتی میدان وردک، در صحبت با رادیو آزادی گفت که بسیاری از مردم در این ولایت از حضور افراد مسلح بیگانه به تشویش اند:

" حضور مردمان بیگانه در ولایت میدان وردک را رد کرده نمی توانم در برخی از نقاط مردم بیگانه دیده شده اند. همراه بزرگان قوم صحبت کردیم آنها گفته اند که مردمان پاکستان هستند و به زبان اردو صحبت می کنند، کسانی که تفنگ به دست دارند گاهی وقت با لباس شخصی می باشند و گاهی وقت هم به لباس نظامی می گردند."

در چند ماه اخیر مخالفین مسلح دولت بر علاوه انجام حملات انتحاری و کار گذاری ماین های کنار جاده در سازماندهی حملات گروهی در برخی از ولایت های کشور و حمله بر پوسته های امنیتی و تاسیسات نظامی و خصوصی دست بالای داشته اند.

هر چند در گذشته از حضور شورشیان مسلح خارجی در صفوف مخالفین مسلح گزارش های به نشر رسیده اما اخیراً مقامات امنیتی افغان گفته اند که پس از رویداد خونین ولایت کندز، بازداشت شماری از جنگجویان خارجی و باقی ماندن اجساد شان در میدان های جنگ بار دیگر پرده از روی حامیان و تمویل کننده گان خارجی طالبان مسلح برداشته شد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که شماری از اعضای ولسی جرگه نیز در نشست عمومی روز دوشنبه نسبت به وخیم شدن وضعیت امنیتی ولایت میدان وردک ابراز نگرانی کردند.

برخی از وکلا در این نشست، از افزایش فعالیت مخالفین مسلح برای دسترسی به یک دیپوی سلاح و مهمات نیروهای امنیتی افغان در این ولایت سخن گفتند.

خواستیم در این مورد نظر مقامات وزارت داخله افغانستان را نیز داشته باشیم اما با تماس های مکرر موفق نشدیم.

با این همه وزارت دفاع افغانستان می گوید که مخالفین مسلح در تلاش تضعیف روحیه مردم از طریق جنگ روانی اند.

جنرال حبیب الرحمان معاون ارتباطات استراتیژیک و امور عامه این وزارت به رادیو آزادی گفت:

" بعد از سقوط کندز، بعد از آنکه در میمنه حمله کردند و بعد از آنکه در غزنی حمله کردند، برای دشمن به جز از تبلیغ و جنگ روانی دیگر هیچ چیز باقی نمانده، ما برای مردم میدان وردک و تمام مردم افغانستان اطمینان می دهیم که نیروهای امنیتی و دفاعی شما قوت آنرا دارند تا از شما دفاع کنند و این مسئله را نیز با جزوتام ما که در میدان وردک است در میان می گذاریم."

ولسی جرگه افغانستان و شماری از کارشناسان افغان به موقعیت استراتیژیک ولایت میدان وردک اشاره کرده می گویند که افزایش فعالیت های مخالفین مسلح در این ولایت امنیت پایتخت را نیز تهدید می کند.

آنان می گویند که سکتور های امنیتی افغان باید با استفاده از تجارب ولایت های کندز، فاریاب و غزنی در محار ساختن حملات تخریبی مخالفین مسلح و حامیان خارجی شان از قبل دست به کار شوند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG