لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

رویترز: اشتراک مردم در انتخابات مصر حدود 10 درصد را نشان میداد


بازدید آژانس خبرگزاری رویترز از برخی مراکز رای دهی، اشتراک مردم در انتخابات را حدود ده فیصد نشان داد.

این وضعیت با انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری سالهای 2011 و 2012 که مردم پیشروی مراکز رای دهی آنزمان صف های طولانی بسته بودند یک تفاوت آشکاری داشت.

کاهش رای دهندگان نشان میدهد که بسیاری آنها به این انتخابات که رئیس جمهور عبدالفتاح سیسی آنرا یک مرحلۀ مهم از نقشۀ راه به سوی مردم سالاری عنوان کرده و منتقدان آنرا شرم آور می خوانند کدام دلچسپی خاص ندارند.

او در سخنرانی تلویزیونی روز شنبه خود از مردم خواستار شد که در این انتخابات سهم بگیرند.

حکومت مصر روزیکشنبه اعلان کرد که کارمندان دولتی برای اشتراک درانتخابات امروز دوشنبه نصف روز رخصتی خواهند داشت.

انتخابات پارلمانی مصر در دو مرحله انجام می شود. در پنجاه فیصد مناطق دیگر مصر انتخابات ماه آینده صورت میگرید. اکثریت 5000 نفری که خود را نامزد ساخته اند از حامیان رئیس جمهور سیسی می باشند.

چندین نفر به آژانس خبررسانی رویترز گفته اند که آنها انتخابات را به خاطر سرکوب شدن حزب اخوان المسلمین ازسوی حکومت عمداً تحریم میکنند.

گزارش آژانس خبررسانی رویترز می افزاید:

پس ازاینکه رئیس جمهور سیسی دریک کودتای نظامی در سال 2013 رئیس جمهور منتخب اسلامگرا محمد مرسی را برکنار ساخت و قدرت را در دست گرفت فعالیت حزب اخوان المسلمین را ممنوع اعلان کرد.

بسیاری از اعضای گروه های جوانان و طرفدار مردم سالاری که انقلاب سال 2011 علیه رژیم حسنی مبارک را به راه انداختند چون مرسی و دیگر رهبران حزب اخوان المسلمین زندانی می باشند.

سازمان های حقوق بشر می گویند که هزاران نفر به علت فعالیت های سیاسی درمصر زندانی می باشند.

محمد نبیل، یک عضو جنبش ششم اپریل که فعالیت آن ممنوع اعلام شده به آژانس خبررسانی رویترز گفته است که جوانان به خاطر یک آرمان و رویا به سرک ها برآمدند. ما آرزو های داشتیم. ما مردم سالاری و فرصت آبادی کشور خود را می خواستیم.

او افزود که ما این انتخابات را نه تنها اینکه عملاً مقاطعه می کنیم بلکه هیچ پروای آنرا نداریم.

مصر سه سال می شود که کدام پارلمان ندارد.

XS
SM
MD
LG