لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

ستاکس: حمله بر شفاخانه داکتران بدون سرحد اشتباه نبوده است


رییس عمومی سازمان داکتران بدون سرحد می گوید که با توجه به وسعت بمباری و تخریب دقیق شفاخانهء این سازمان در شهر کندز در مورد این ادعای اردوی امریکا که حمله هوایی اشتباهآ صورت گرفتهشک و تردید موجود اند.

کریستوفر ستاکس که به روز جمعه از این شفاخانه بازدید می کرد در صحبت با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت: این حمله که در سوم ماه اکتوبر انجام شد و در آن 22 تن به شمول 12 کارمند سازمان داکتران بدون سرحد کشته شدند، باید به عنوان جرایم جنگی بررسی شود.

نیرو های امریکایی هنگامی بر این شفاخانه بمباری نمودند که قوای امنیتی افغان عملیات برای پسگیری شهر کندز را آغاز کرده بودند.

طالبان مسلح حدود یک هفته پیش از این رویداد، شهر کندز را تصرف نموده بودند.

به اساس گزارش اسوشیتد پرس، مشاورین نظامی امریکا نیز از نیرو های افغان در عملیات بر ضد طالبان مسلح حمایت می کردند.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا به خاطر این رویداد از سازمان داکتران بدون سرحد عذر خواهی کرد.

جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان این حادثه را یک اشتباه خوانده و گفته است که نیرو های افغان از آنها خواهان حمایت هوایی شده بودند.

اما در این مورد که چی رخداد و کِی به این حمله اجازه داد، جزییات بیشتر ارایه نشده است.

اردوی امریکا در این مورد بررسی می کند و نتیجه ابتدایی آن شاید طی روز های آینده روشن شود.

رییس عمومی سازمان داکتران بدون سرحد که در محوطه شفاخانه حریق شدهء این سازمان در شهر کندز ایستاد بود به اسوشیتد پرس گفت، با آنکه تمام معلومات لازم را در اختیار طرف های درگیر جنگ قرار داده بودیم و همچنان موقعیت دقیق شفاخانه برای شان نشان داده شده بود اما بالای آن از پیشرو و عقب حمله های پی هم صورت گرفت که در نتیجه ویرانی زیاد به میان آمد.

آقای ستاکس افزود که وسعت بمباری و تخریب دقیق این شفاخانه، نمایانگر این نیست که اشتباه صورت گرفته باشد.

به گفته وی، با وجود تماس های مکرر با مقام های افغان، امریکایی و ناتو به هدف توقف این حمله هوایی، بمباری بر شفاخانه بیش از یک ساعت طول کشید.

کرستوفر ستاکس که خواهان بررسی مستقل این رویداد شده است به اسوشیتد پرس گفت که انتظار یک وضاحت روشن را دارند زیرا تمام علایم و شواهد نشان می دهد که از قانون بین المللی بشری تخطی شده است و آن جنایت جنگی شمرده می شود.

مقام های افغان از تبصره در مورد خود داری کرده و گفته اند که منتظر تکمیل شدن بررسی این حادثه استند.

ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان به روز شنبه به خبرنگاران در کابل گفت که حکومت این کشور به بررسی های که اردوی امریکا و ناتو و نیرو های افغان مشترکاً انجام می دهند باور دارد.

سازمان داکتران بدون سرحد این ادعا را که گفته می شود طالبان دردر این شفاخانه سنگر ایجاد کرده بودند به شدت رد می کند.

رییس عمومی سازمان داکتران بدون سرحد گفت که هنگام حمله بر شفاخانه این سازمان در شهر کندز، هفتاد کارمند و بیش از صد مریض موجود بودند.

کمیسیون بین المللی حقیقت یابی فعال شده و برای آغاز کارش در زمینه بررسی حادثهء کندز به توافق افغانستان و امریکا نیاز دارد.

این کمیسیون دارای 15 عضو است که شامل دیپلوماتان، افسران پیشین نظامی و داکتران می شوند.

XS
SM
MD
LG