لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۲

اوباما: در مورد رفع تحریم ها علیه ایران اقدامات لازم شود


بارک اوباما رئیس جمهور امریکا
بارک اوباما رئیس جمهور امریکا

ایالات متحده رفع تحریم‌ ها از روی ایران را به گونۀ مشروط تصویب کرده ولی هشدار داده تا زمانی که تهران برنامه هسته‌ای خود را محدود نسازد، این مصوبه به اجرا در نخواهد آمد.

به اساس توافق جامع هسته یی میان شش قدرت بزرگ جهان و ایران در چهاردهم ماه جولای در وینا تحریم‌ ها در بدل محدودیت برنامۀ هسته یی ایران به گونۀ تدریجی رفع خواهند شد.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا در بیانیۀ قصر سفید گفته است که «امروز نقطه عطفی در راستای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است و اینکه اطمینان حاصل شود که برنامه هسته‌ای ایران منحصراً به گونۀ صلح آمیز به جلو خواهد رفت.»

اوباما در یادداشتی به وزرای امور خارجه، خزانه داری، تجارت و انرژی امریکا هدایت داده تا در مورد عملی کردن تعهدات ایالات متحده در پیوند به تحریم‌ ها علیه ایران اقدام لازم کنند.

این اقدامات زمانی عملی خواهند شد که وزیر خارجۀ امریکا تأیید کند که تهران به اساس توافق هسته یی عمل کرده است.

از سوی دیگر، جان کری وزیر خارجۀ امریکا در بیانیۀ جداگانۀ تأکید رییس جمهور اوباما در مورد اینکه برنامۀ هسته یی تهران باید صرفاً اهداف صلح آمیز داشته باشد، را مهم دانسته است.

ایران توافق کرده که برنامه هسته یی خود را در بدل دور شدن تحریم‌ های غرب محدود خواهد ساخت.

درین حال اتحادیۀ اروپا نیز در مورد ابراز نظر کرده است.

فدریکا مگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در بیانیۀ مشترک با محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران گفته است که اتحادیۀ اروپا چارچوب لایحۀ لغو تحریم‌ های اقتصادی از روی تهران را تصویب کرده است، تحریم‌ های که به دلیل برنامۀ هسته یی ایران کشور وضع شده‌ اند.

به اساس اصول که دیروز از سوی اتحادیۀ اروپا منتشر شد، تحریم‌ ها به گونۀ فوری برداشته نخواهند شد.

اما، این اصول حقوقی روند تطبیق توافق هسته یی ماه جولای را ضمانت می‌کند.

فرانک والترشتاینمایر وزیر خارجۀ جرمنی دیروز در تهران گفت که تصمیم در مورد رفع تحریم‌ ها فوراً عملی نخواهد شد.

شتاین مایر افزود که تحریم‌ ها تا حداقل ماه جنوری سال ۲۰۱۶ پا برجا خواهند ماند تا قدرت‌ های جهان بنگرند که آیا تهران وعده‌ های خود را در مورد محدود ساختن برنامۀ هسته یی‌ اش عملی می‌کند یا نه.

XS
SM
MD
LG