لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

صدراعظم جرمنی به ترکیه می رود


انگیلا میرکل صدراعظم جرمنی امروز در جریان بازدید از شهر استانبول ترکیه تلاش می کند اطمینان حاصل کند که ترکیه در جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا کمک می نماید.

میرکل به خاطر بحران پناهجویان، تحت فشار شدید جناح های مختلف به شمول حزب اش قرار دارد.

او می خواهد که این معامله را با ترکیه تحکیم بخشد که به اساس آن انقرهدر بدل کمک اتحادیه اروپا و روابط نزدیک با این اتحادیه نمی گذارد که پناهجویان از طریق ترکیه راهی اروپا شوند.

بربنیاد گزارش رویترز، با آنکه جرمنی امیدوار است که از هشت صد هزار تا یک میلیون پناهجو در سال جاری وارد این کشور خواهند شد، اما میرکل به این فشار ها که جرمنی سرحد اش را مستحکم سازد و پناهجویان را که از طریق اتریش به جرمنی می روند دوباره به آن کشور بفرستد تسلیم نشده است.

میرکل با سفر به استانبول آن هم در زمانیکه دو هفته به انتخابات پارلمانی ترکیه باقی مانده است، این خطر را افزایش می دهد که رییس جمهور رجب طیب اردوغان از این سفر برای کمپاین انتخاباتی حزب اش استفاده کند.

ایکین دیلیگوز که در ترکیه تولد شده و اکنون عضو پارلمان جرمنی است می گوید که میرکل به امید کمک به ترکیه سفر می کند و اردوغان به این پی می بَرد و از این فرصت به نفع خود و حزب اش استفاده می نماید.

رقم ترک ها در جرمنی و یا آنهاییکه در اصل ترک اند، به سه و نیم میلیون نفر می رسد.

ترکیه از سال ها به اینسو تلاش می کند که عضویت اتحادیه اروپا را کسب کند اما برخی از سیاست مداران اروپایی با عضویت ترکیه در این اتحادیه مخالف اند.

آنها می گویند که دیموکراسی در ترکیه ضعیف است و به حقوق بشر به درستی توجه نمی شود.

میرکل هم یکی از این سیاست مداران است و چندی پیش بر این موضع خود تاکید ورزید.

اتحادیه اروپا هفته گذشته پس از اظهارات میرکل، یک پلان عملی را به ترکیه پیشکش کرد.

در این پلان به شمول از سرگیری گفت و گو ها در مورد پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و کمک ها، احتمال سفر بدون ویزای اتباع ترکیه به کشور های عضو این اتحادیه گنجانیده شده است.

از ترکیه در بدل این پلان خواسته می شود که از پروسه ورود پناهجویان به اروپا جلوگیری نماید چیزیکه میرکل از لحاظ تاریخی یک آزمون خوانده است.

فریدون سینیرلی اوغلو وزیر خارجه ترکیه به روز جمعه گفت که این پلان هنوز کامل نیست و این اشتباه خواهد بود چنین پنداشته شود که ترکیه برای حفظ مهاجرین در خاک اش خواست کمک مشخص مالی را مطرح خواهد کرد.

اردوغان و حزب عدالت و ترقی به رهبری او که در اول نومبر انتخابات عمومی را در پیشرو دارند می خواهند که از این مساله خود داری کنند که گویا به خاطر کمک، تسلیم اروپایی ها شده اند.

رییس جمهور ترکیه به روز جمعه اتحادیه اروپا را متهم کرد و گفت این اتحادیه در بحث ها در مورد عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا صادق نیست.

به اساس گزارش رویترز ، با در نظرداشت این حقیقت که اردوغان و میرکل هر دو می دانند که شاید ترکیه در این نزدیکی ها عضویت اتحادیه اروپا را کسب نخواهد کرد اما هر دو رهبر یک چیزی از گفت و گو های روز یکشنبه به دست خواهند آورد.

میرکل می خواهد که از تعهد ترکیه در راستای جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا جلوگیری نماید و فشار های را که بالایش در داخل جرمنی موجود اند، کاش دهد.

از سوی دیگر اردوغان امیدوار است که احتمال سفر بدون ویزه ترک ها به کشور های عضو اتحادیه اروپا به حزب اش در انتخابات قریب الوقوع کمک نماید.

XS
SM
MD
LG