لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

پتاش: برنامه های برای معیاری ساختن سیستم ترانسپورتی روی دست است


محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی افغانستان
محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی افغانستان

با آنکه سیستم ترانسپورت و ترانزیت از عواملی عمده رشد اقتصاد کشور دانسته می شود، مقامات افغان می گویند که هنوز هم مشکلاتی در این بخش وجود دارد که باید حل گردد.

وزیر ترانسپورت و هوانوردی افغانستان با تایید پیشرفت ها در بخش ترانسپورت و ترانزیت در بیش از سیزده سال گذشته گفت، طوری که لازم بود در این خصوص کار نشده است.

محمد الله بتاش روز یک شنبه در نشست تجلیل از روز ملی ترانسپورت وترانزیت در کابل گفت، برای توسعه و معیاری ساختن سیستم ترانسپورت و ترانزیت کشور برنامه های لازم را روی دست دارد:

"ترانسپورت از لحاظ کمی رشد کرده اما از لحاظ کیفی باید قدم های برداشته می شد که نشده ما پلان های را روی دست گرفته ایم که هم در شفافیت ما را کمک بکند و هموزارت ترانسپورت علاوه از انجام خدمات معیاری ترانسپورتی در کشور ماموریت دارد تا زمینه اشتغال را به مردم فراهم بسازد و در تقویه مالیه دولت کمک بکند."

آقای بتاش گفت که همه مقررات و طرزالعمل این وزارت را بازنگری کرده و با در نظر گرفتن جنبه های تشویقی آن، روند ایجاد شرکت ها را در افغانستان سهل ساخته است.

وی همچنان گفت: برای اولین بار در افغانستان تصمیم گرفته اند تا دولت تکس را از ترانسپورت ها متناسب با خدماتی که انجام داده اخذ نماید.

احمد ضیاء مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب نیز روی نقش ترانسپورت و ترانزیت تاکید نموده گفت که استراتیژِیملی ترانسپورت تدوین شده و به زودی به کابینه فرستاده خواهد شد.

وی گفت که در استراتیژِی ملی روی برنامه های زیادی به خصوص در بخش شهری توجه شده است.

ساخت زیربنا ها بخصوص شاهراه های بزرگ کشور، کار روی ساخت خط راه آهن، رشد وسایط سکتور خصوصی، اعمار و بازسازی 4 میدان هوایی بین المللی و 11 میدان هوایی محلی و افزایش پرواز ها و شرکت های خصوصی هوایی از جمله پیشرفت در بخش ترانسپورت و هوانوردی افغانستان محسوب می شوند.

در عین حال محمود بلیغ وزیر فواید عامه افغانستان از طرح پلان های گسترده در بخش کار راه خط آهن اشاره کرد.

وی در مورد پلان های دیگر این وزارت در بخش های زیر بنایی چنین گفت:

"کار های که در وزارت فواید عامه صورت گرفته اعمار بیشتر از ده هزار شاهراه های اصلی شامل سرک های حلقوی و اتصال تمامی بنادر و طبق پلان که روی دست است تا سال 2020 بیشتر از پنج هزار کیلومتر سرک دوباره ساخته شود تا ما بتوانیم این حلقه سرک های خود را تکمیل کنیم."

آقای بلیغ ناامنی و عبور و مرور وسایط با توناژ بلند را از مشکلات عمده بر سر راه سیستم ترانسپورت و ترانزیت عنوان کرد.

این در حالیست که مردم عام می گویند که قبلاً نیز وعده های زیادی به مردم داده شده، اما عملی نشده است.

آنان انتقاد دارند که از پروژه ها بگونه درست نظارت نمی شود و وعده های حکومت نیز روی کاغذ باقی می ماند که باید به این مساله توجه صورت گیرد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG