لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۵

هاشمی: مسیر صلح زمانی روشن میشود که پاکستان تروریستان را درخاکش نابود کند


ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

همزمان با شدت حمله های مرگبار طالبان در بخش هایی از افغانستان، ریاست جمهوری تاکید می کند که اگر پاکستان علیه آن گروه های که در خاک این کشور پناهگزین شده اند و بر ضد حکومت افغانستان اعلام جنگ می کنند، اقدام کند و این گروه ها را نابود سازد، مسیر صلح برای افغانستان روشن خواهد شد.

ظفرهاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری می گوید که پاکستان نباید میان تروریستان بد و خوب تفکیک بیاورد و باید برای تامین صلح در منطقه با افغانستان صادقانه کمک کند.

هاشمی این سخنان را روز شنبه در یک نشست خبری مطرح کرد و تاکید ورزید که اگر پاکستان برای نابودی هراس افگنان در خاکش اقدام عملی و صادقانه بکند، برای افغانستان راه و مسیر صلح روشن خواهد شد:
"ما می خواهیم گروه های که در برابر افغانستان از خاک پاکستان اعلام جنگ می کنند، در برابر آنان اقدام صورت گیرد در این صورت برای ما روشن می شود و زمینه را فراهم می سازد تا بدانیم که با چه گروهی در حال گفتگو هستیم."

حکومت افغانستان در حالی به روشن شدن مسیر گفتگو های صلح این کشور تاکید می کند که چند روز پیش از این، نواز شریف صدراعظم پاکستان در یک نشست خبری گفته است که از گفتگوهای صلح افغانستان با طالبان حمایت می کند و تروریزم را یک دشمن مشترک کابل و اسلام آباد عنوان کرده است.

قرار است صدراعظم پاکستان در روز های آینده با رئیس جمهوری ایالات متحد امریکا دیدار داشته باشد و گفته می شود که در این دیدار در کنار دیگر مسایل در مورد روند صلح افغانستان نیز گفتگو خواهند کرد.

هر چند حکومت افغانستان پیش از این میانجیگری پاکستان را در روند گفتگو های صلح با طالبان رد کرده است، اما در این اواخر مقام های پاکستان گفته اند که خواستار صلح در افغانستان هستند.

ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان همچنان می گوید که گفتگو های صلح افغانستان دو بُعد دارد، نخست آن طالبان و پس از آن پاکستان است.
"اکنون برای حکومت افغانستان گفتگو های صلح دو بُعد دارد بُعد نخست صلح با طالبان و پس از آن پاکستان است.
پاکستان در حال یک جنگ نا اعلام شده با افغانستان در سیزده سال گذشته قرار دارد."

پیش از این نیز پاکستان بار ها گفته است که از گفتگو های صلح افغانستان حمایت می کند و یکبار زمینه گفتگو های رو در رو را میان طالبان و حکومت افغانستان در اسلام آباد نیز فراهم ساخته است، اما صداقت این کشور بارها زیر پرسش رفته است و کارشناسان می گویند که این کشور همکاری دوامدار و صادقانه در این روند نداشته است.

در کنار این کارشناسان سیاسی مداخله های پاکستان را در امور افغانستان نگران کننده می دانند و از حکومت می خواهند تا شکایت اش را از این کشور روی سند به شورای امنیت سازمان ملل مطرح سازد.

با این همه روشن نیست که آیا حکومت افغانستان این بار پاکستان را فرصت میانجیگری در پیشبرد این روند خواهد داد و یا راه های بدیل را جستجو خواهد کرد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG