لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

حقوق بشر: طالبان در کندز مرتکب جنایات و نقض حقوق بشر شده اند


در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که روز شنبه به نشر رسیده گفته شده که طالبان مسلح پس از تصرف شهر کندز، مرتکب جنایات زیادی شده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، جنگجویان مسلح طالبان دست به کشتار خودسرانه، تجاوز جنسی و همچنان از باشنده های محل به حیث سپر استفاده کرده و مردم را گروگان گرفتند.

داکتر رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت: این گزارش در نتیجهء تحقیقات یک هیئت آنها ترتیب گردیده است:

"هیئت ما دریافتند، زمانیکه مخالفین دولت شهر کندز را اشغال کردند، ملکی ها تلفات و زیان زیادی دیدند، تلفات غیر نظامیان صورت گرفت، قتل های هدفمند واقع شد، لوت و چور و چپاول دارایی های عامه و شخصی صورت گرفته، وابستگان افراد باقی مانده و خود شان را اختطاف کردند، بیجا شده گان فراوانی موجود هستند، همچنان با اسیران برخورد خلاف کرامت انسانی شده است."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارشی که به نشر رسانده در مورد تخطی از حقوق بشر در حوادث اخیر کندز نیز سفارش را در 9 فقره به حکومت افغانستان سپرده است.

این کمیسیون گفته است که حکومت افغانستان و نظامیان بین المللی آن در کندز هم حقوق بشر را نقض کرده اند.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی خواهان پیگرد قانونی هر یک از طرفین درگیر جنگ شد که مرتکب تخطی از حقوق بشر می شود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید: در نتیجه نا امنی های اخیر در کندز حدود یک صد هزار نفر از خانه و منازل شان بی جا شده و اکنون شاید بر گشته باشند.

شهر کندز بیست روز قبل به دست طالبان مسلح سقوط کرد و پس از یک هفته درگیری دولت دوباره آن را تحت کنترول خود درآورد.

مقامات کندز می گویند: در حال حاضر جنگ در روستا های ولسوالی های چهارده و قلعه ذال ادامه دارد و تنها ولسوالی دشت ارچی در تسلط طالبان است.

XS
SM
MD
LG