لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

غیابت هیئت اداری سبب شد تا اجلاس عمومی ولسی جرگه برگزار نشود


با توجه به وضعیت حساس سیاسی و امنیتی در افغانستان که مردم چشم براه اقدامات قانونی، مشوره و بحث های اعضای ولسی جرگه استند، جلسه عمومی این جرگه روز شنبه بخاطر نبود رییس و دو معاون این جرگه برگزار نگردید.

به اساس قانون، جلسات عمومی ولسی جرگه باید به روز های شنبه، دوشنبه و چهارشنبه با طرح موضوعات مهم از سوی وکلا، برگزار و روی آن بحث صورت گیرد.

شماری از اعضای ولسی جرگه که به هدف شرکت در جلسه عمومی روز شنبه وارد ساختمان شورای ملی شده بودند انتقاد کردند که مسدود شدن دروازه یک ارگان مهم قانون گذار در روز رسمی بی پروایی در برابر قانون است.
شیر ولی وردگ در مورد گفت:
"متاسفانه در حالت بحرانی فعلی افغانستان دروازه تالار بروی وکلا مسدود است و آنها نمی توانند اظهار نظر کنند، من فکر می کنم که این به صورت واضح با ملت افغانستان، رای و امانت مردم افغانستان جفای بزرگ است، فکر می کنم که اگر چنین مدیریت ادامه پیدا کند این به خیر کشور نه بلکه به صورت واضح بی وفایی در برابر رای افغانها است."

به اساس معلومات ولسی جرگه، عبدالروف ابراهیمی رییس این جرگه در یک سفر رسمی عازم آسترالیا شده، ظاهر قدیر معاون اول، مصروف منسجم سازی مردم در ننگرهار برای مبارزه علیه مخالفان مسلح بخصوص داعش است و همچنان محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه به مسکو رفته است تا در مورد راه های مبارزه موثر بر علیه تروریستان در افغانستان با مقامات آن کشور گفتگو کند.

به اساس اصول داخلی ولسی جرگه، در صورت عدم موجودیت رییس به ترتیب معاون اول و بعداً معاون دوم حق برگزاری جلسات عمومی را دارند، اما اگر یکی از این ها وجود نداشته باشند، جلسه برگزار نمی گردد.

کارشناسان می گویند: ولسی جرگه بزرگترین ارگان قانون گذار در کشور بوده و سفر های رسمی هیئت اداری باید طوری تنظیم گردد که قانون و حق ملت زیر پا نشود.

اجمل هودمن یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت: چنین بی نظمی در میان هیئت اداری ولسی جرگه بیشتر به مردم زیان وارد می کند:
"کدام مصارف که می شود، اینها معاش می گیرند اما فایده شان به مردم و دولت نمی رسد، آنها وظایف و مسوولیت های شان را به صورت درست اجرا نمی کنند، در این چنین سفرها که اگر داخلی است و یا خارجی باید یک هماهنگی بمیان آید."

کارشناسان افغان همچنان از رییس جمهور خواستند تا قانون را در بخش های مختلف به گونه جدی تطبیق کند.

پیش از این نیز بار ها دیده شده که به نسبت عدم تکمیل بودن نصاب در جلسه عمومی ولسی جرگه، شماری از موضوعات مهم مانند تصویب قوانین و توافقنامه ها که شامل آجندا ساخته شده بی سرنوشت باقی مانده است.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG