لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

اوباما روی نقش اسلام آباد در پروسهء صلح افغانستان بحث می کند


بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در سخنرانی تلویزیونی دیروز خود که در آن تمدید حضور نیرو های این کشور تا پایان سال آینده میلادی در افغانستان را اعلان کرد روی همکاری کابل و اسلام آباد درمبارزه علیه تروریزم تاکید نمود.

اوگفت که بیرون رفتن همه نیروهای خارجی ازافغانستان تنها از طریق صلح با حکومت این کشور ممکن است:

" اکنون باید به طالبان و همه آنهایی که با پیشرفت افغانستان مخالف اند واضح باشد که یگانه راه خارج شدن همه قوای امریکایی و خارجی از افغانستان این است که یک حل سیاسی دایمی میان حکومت افغانستان و مخالفین به جود آید.

به همین ترتیب، به پناه گاهای طالبان و دهشت افگنان دیگر باید خاتمه داده شود. هفته آینده من میزبان نوازشریف صدراعظم پاکستان خواهم بود و من بازهم از همه اطراف در منطقه تقاضا خواهم کرد که بر طالبان فشار وارد کنند تا به گفتگو برگردند و نقش خود را در دنبال کردن صلح یی که مردم افغانستان سزاوار آن است ادا کنند. "

جاش ایرنست سخنگوی قصر سفید نیز گفت که ما میدانیم که پاکستان یک نقش مهم در زمینه سازی برای گفتگوی صلح میان طالبان و حکومت افغانستان بازی کرده و میزبان یک دوره از این گفتگوها بوده است.

او دیروز در پاسخ به یک سوال گفت که من نمی خواهم به نیابت از حکومت پاکستان سخن بگویم ولی نظر رئیس جمهور امریکا این است که منافع مهم را که به پیشرفت در گفتگوهای صلح وابستگی دارد همه در منطقه درک می کنند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در جلسه شب گذشته شورای وزیران گفت که قصر سفید هنگام بازدید صدراعظم پاکستان از واشنگتن یک پیام واضح به طالبان و حامیان آنها خواهد داشت:

" هفته آینده صدراعظم پاکستان به امریکا سفر می کند و در آنجا هم تاکید مقامات امریکایی بر این است که پناه گاه ها باید ختم شود. و پیام واضح برای طالبان و طرفداران آنها این است که یک حل سیاسی با حکومت مشروع افغانستان یگانه راه برآمدن نیروهای خارجی ازفغانستان است. "

شورشیان طالب جهت تحقق صلح بر خارج شدن همه قوای اجنبی از افغانستان همواره تاکید داشته اند.

مقامات حکومت افغانستان و برخی از رهبران طالبان در اوایل ماه جولایی گذشته در نزدیکی اسلام آباد برای نخستین بار با هم رسماً گفتگو کردند.

ولی دور دوم این گفتگو ها به علت اعلان مرگ ملا محمد عمررهبر سابق طالبان متوقف شد و با تشدید اخیر جنگ در مناطق مختلف افغانستان احتمال از سرگیری آن بعید تر گردید.

XS
SM
MD
LG