لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

ماموریت نظامی امریکا در افغانستان تا سال 2017 تمدید شد


رئیس جمهور امریکا ماموریت این کشور را در افغانستان تا اخیر سال 2017 و پایان دوره ریاست جمهوری اش تمدید کرد.

بارک اوباما دیشب در سخنرانی اش گفت که 9800 نظامی امریکایی تا اخیر سال 2016 و پس از آن، 5500 سرباز این کشور تا اخیر سال 2017 در افغانستان خواهند ماند.

اوباما میگوید: ماموریت نیرو های امریکایی در افغانستان تغییر نخواهد کرد و آنها به آموزش و حمایت از نیرو های امنیتی افغان ادامه خواهند داد.

سر انجام وضعیت افغانستان رهبری ایالات متحده امریکا را واداشت تا ماموریت اینکشور را در افغانستان تا پایان سال 2017 میلادی تمدید کند.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در سخنرانی اش در قصر سفید گفت که تا پایان دوره کاری اش در سال 2017 میلادی، 5500 نظامی این کشور در افغانستان باقی خواهند ماند.

به گفته اوباما، 9800 سرباز یعنی تعداد فعلی، تا پایان سال 2016 در افغانستان حضور خواهند داشت.

وی افزود که نیرو های امریکایی در بیش از دو سال آینده، به آموزش نیرو های افغان و مبارزه با تروریزم تمرکز خواهند کرد:

" بحیث سر قوماندان قوای مسلح، من نمیگذارم که از افغانستان بار دیگر به حیث یک پناهگاه تروریستان برای حمله بالای کشور ما استفاده شود. نیرو های ما به همین منظور به دو ماموریت کوچک و در عین حال دشوار دخیل خواهند بود، نخست آموزش نیرو های افغان و دوم حمایت از عملیات های ضد تروریزم علیه بقایای القاعده. "

بارک اوباما همچنان از برنامه تازه نظامی امریکا در افغانستان به عنوان تمدید یک ماموریت متعادل یاد آوری کرد.

در بخشی از اظهاراتش، رئیس جمهور امریکا گفت که نیرو های امنیتی افغان در جریان عملیات ولایت کندز توانایی خود را به نمایش گذاشتند و به سوی خود کفا شدن روان استند.

اما اوباما تاکید کرد که تا هنوز این توانایی نیرو های افغان به حد اعظمی اش نرسیده و این نیرو ها به لوژیستیک، وسایط و حمایت نیاز دارند.

او افزود که با وجود کمک ها، افغانستان یک کشور کامل نیست و هنوز پر خطر است.

به گفته اوباما، با آنکه ماموریت نظامی امریکا در افغانستان پایان یافته، تعهد آنکشور با افغان ها پایدار خواهد بود:

" امروز نیرو های امریکایی در قریه ها و دره های افغانستان به گذمه نمیپردازند، نیرو های ما در هیچ عملیات بزرگ زمینی علیه طالبان دخیل نیستند. این ماموریت حالا به افغان ها مربوط میشود و آنها خود شان مسوول امنیت کشور شان استند. طوریکه قبلاً هم گفته ام، در حالیکه ماموریت نظامی امریکا در افغانستان شاید به پایانش رسیده، تعهد ما با افغانستان و مردمش بیشتر میشود. "

اوباما همچنان از حکومت وحدت ملی افغانستان ستایش کرد و گفت که از تلاش های صلح تحت رهبری افغان ها حمایت میکند.

حالا تصمیم نهایی به جانشین بارک اوباما مربوط میشود که پس از انتخابات سال 2017 در امریکا در مورد حضور در افغانستان چی خواهد کرد.

شماری از نامزدان ریاست جمهوری امریکا پیش از این، از تصمیم اوباما برای خروج کامل نیرو ها از افغانستان انتقاد شدید کرده بودند.

اما حالا جیب بوش والی سابق ایالات فلوریدا و از نامزدان حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا میگوید: از پلان رئیس جمهور اوباما در مورد افغانستان خرسند است.

به گفته شماری از مقام های امریکایی، بارک اوباما، حضور و شمار نیرو های کشورش در افغانستان را به در خواست تعدادی از قوماندانان ارشد نظامی تائید کرده است.

در حال حاضر نیرو های امریکایی در کابل، پایگاه هوایی بگرام، و دو پایگاه دیگر در جلال آباد و قندهار مستقر اند.

رئیس جمهور امریکا میگوید: پلانی که در نظر بود تا نیرو های این کشور تنها در حد سفارت ایالات متحده محدود باشند، تغییر کرده و تا زمانیکه او رئیس جمهور است، نیرو های آنکشور در کابل، بگرام، جلال آباد و قندهار حضور خواهند داشت.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG