لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

رئیس جمهور غنی از تمدید ماموریت امریکا در افغانستان استقبال کرد


رئیس جمهور اشرف غنی، از تصمیم اخیر امریکا برای تمدید ماموریت آنکشور در افغانستان استقبال کرده است.

آقای غنی دیشب در اجلاس شورای وزیران گفت که تصمیم رهبری ایالات متحده یکبار دیگر تجدید مشارکت و تحکیم روابط ایالات متحده را با افغانستان نشان می دهد.

ساعاتی از اعلان تمدید ماموریت امریکا تا بیش از دو سال دیگر در افغانستان گذشته بود که ارگ ریاست جمهوری افغانستان از این تصمیم استقبال کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی در اظهاراتش گفته که به نماینده گی از افغان ها از تصمیم باراک اوباما رئیس جمهور امریکا بخاطر ادامه همکاری های آن کشور با افغان ها به خصوص در عرصه امنیتی، براساس مسایل درج شده در توافقنامه همکاری های ستراتیژیک، استقبال میکند.

آقای غنی میگوید که آموزش نیرو های امنیتی افغان و سرکوبی تروریزم هدف اصلی تمدید ماموریت امریکا در افغانستان است:

" تمرکز امریکا در دو بخش عمده میماند. یک: تعلیم، تجهیز و تقویت قوای افغان، حمایت از قوای افغانستان. دوم: همکاری برای محو تروریزم. افغانستان و امریکا منافع مشترک دارند و در این چهارچوب، افغانستان در دیدگاه وسیع تر همکاری های منطقه یی، به حیث یکی از مراکز عمده ضد تروریزم مورد تقویت قرار میگیرد. "

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که نیرو های امنیتی افغان از توانایی نظامی برخوردار هستند و میتوانند از کشور خود به صورت کامل دفاع کنند.

به گفته آقای غنی، تصمیم جدید امریکا می تواند در راستای حمایت بیشتر از نیرو های افغان، آموزش، تجهیز و افزایش توانایی های نظامی آنها موثر واقع شود.

در بروکسیل، ینس ستولتینبیرگ منشی عمومی ناتو از تمدید ماموریت امریکا در افغانستان استقبال کرده و آنرا به نفع اینکشور دانسته است.

به گفته وی، ناتو هم در هفته های آینده در باره ماموریت حمایت قاطع در افغانستان، به توافق های دست خواهد یافت:

" من از این اعلان رئیس جمهور اوباما استقبال میکنم که شمار فعلی نیرو هایش را در افغانستان تا پایان سال 2016 حفظ میکند و پس از سال 2016 هم در افغانستان حضور قابل توجه خواهد داشت. این توافق مهم، راه ها را برای حضور ناتو و کشور های متحد باز میکند. ناتو در هفته های آینده در باره ماموریت حمایت قاطع در افغانستان، به توافق های دست خواهد یافت. "

بر اساس تصمیم تازه رئیس جمهور امریکا، ماموریت نظامی این کشور در افغانستان تا اخیر سال 2017 تمدید شده و 5500 نیروی امریکایی تا آن سال در افغانستان باقی خواهند ماند.

باز هم تصمیم بعدی و آینده نیرو ها، بر می گردد به رهبری جدید امریکا که در انتخابات سال 2017 در آنکشور تعیین میشود.

شماری از تحلیلگران میگویند: از حالا باید روی پروسه صلح هم تمرکز شود زیرا خروج نیرو های امریکایی و ناتو از افغانستان یکی از شرط های طالبان مسلح برای روند مذاکرات است.

محمد امین فرهنگ یکی از این آگاهان و رئیس نهاد خدمتگذاران کابل به رادیو آزادی گفت: باید برای این مساله یک راه حل جستجو شود:

" دولت و حکومت طرفدار این استند و تقاضا هم دارند که باید قوای اولی حافظ صلح که بعداً با ناتو مدغم شد، در افغانستان باقی بمانند به شمول قوای ایالات متحده امریکا. اما مخالفین مسلح دولت یعنی طالبان شرط گذاشتند تا تمامی خواسته های آنها به شمول خروج کامل نیرو های خارجی از افغانستان پذیرفته نشود، آنها حاضر به هیچ مذاکره نیستند، آنها موقف خود را آنطور محکم کردند. "

از جانب دیگر فیض محمد زلاند استاد در پوهنتون کابل، حضور نیرو های امریکایی را برای آموزشدهی به سربازان افغان مهم میداند.

به باور آقای زلاند، در صورت نیاز براساس توافقنامه امنیتی با افغانستان، نیرو های امریکایی شاید در عملیات ها سهم بگیرند:

" سربازان فعلی و اگر در آینده هم سربازانی باقی میمانند، برای جنگ نه بلکه برای آموزش از سوی مربی ها و همچنان محافظت از ساختار های است که با این اداره های بین المللی ارتباط دارد، مثلاً سفارت های آنها و یا هم پروژه های بزرگ آنها. تا حد خیلی زیاد مساله عملیات نظامی براساس پیمان امنیتی حل شده است که حکومت افغانستان رهبری آنرا دارد و اگر نیاز بود نیرو های هوایی و زمینی شان براساس خواست حکومت افغانستان مداخله میکنند، در غیر آن دخالت نمیتوانند. "

در حال حاضر 9800 نظامی امریکایی در افغانستان مستقر اند که در کابل، پایگاه هوایی بگرام، جلال آباد و قندهار حضور دارند.

پیش از این رئیس جمهور امریکا گفته بود که ماموریت این کشور در افغانستان در سال 2017 در حد سفارت باقی میماند اما حالا طوری به نظر می رسد که بارک اوباما، تصمیم بعدی را در مورد ماموریت افغانستان به جانشین اش واگذار کرده است.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG