لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

بزرگان زون شرق افغانستان با ایجاد ملیشه های شخصی مخالفت کردند


افزایش نا امنی ها در افغانستان بخصوص در زون شرق مردم و بزرگان این ولایات را نگران ساخته و از حکومت خواهان اقدام جدی در این خصوص شدند.

برخی از وکلا، علمای دین، بزرگان قومی و فعالان مدنی ولایت های ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان می گویند، با آنکه وضعیت امنیتی در این ولایات به خصوصاً در ننگرها در حال بدتر شدن است اما حکومت تا کنون اقدامات لازم را انجام نداده است.

میرویس یاسینی نماینده مردم ننگرهار در ولسی جرگه روز چهارشنبه طی نشستی در کابل گفت که حکومت و مردم نباید در فکر احزاب و گروها باشند بلکه تلاش نمایند تا ارگان های امنیتی را تقویت کنند:

" قانون اساسی آیات کلام خداوند نیست که تغیرش نا روا باشد. حکومت، اگر با تغیر قانون اساسی امنیت تامین می شود تغیرش بده من با صراحت صدا میزنم که حکومت، اگر روی این کار شده میتواند که تو اردو ات را تقویت کنی پس انجام بده. "

بزرگان زون شرق کشور در حالی روی حمایت و تقویت ارگان های امنیتی تاکید نموده و در مورد ایجاد ملیشه ها و گروه های مسلح خود سر ابراز نگرانی می کنند که در این اواخر برخی از مقامات دولتی برای تامین امنیت در مناظق شان از مسلح شدن صحبت کردند.

با آنکه آنان از کسی نام نبرد اما ظاهر قدیر نماینده مردم ننگرها و معاون اول ولسی جرگه در این اواخر گفته است که در مقابل داعش در ننگرهار خواهد جنگید و این ولایت را برای شان به قبرستان مبدل خواهد ساخت.

در این حال صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان چندی پیش در سفرش به ولایت های بدخشان و بغلان از خیزش های مردمی حمایت نموده و اطمینان تامین امنیت داد است.

معاون اول رییس جمهور نیز به هدف سرکوب مخالفین مسلح دولت به ولایت های فاریاب و سرپل عملیات نظامی و مردمی را رهبری کرد که گفته شده در اثر این عملیات تعدادی زیادی از مخالفین مسلح دولت کشته و اسیر شده اند.

با آنکه دامنه نا امنی ها در این اواخر از کندز تا ننگرها و حتی کابل گسترش یافته است اما بزرگان زون شرق کشور می گویند که حکومت نباید راه حل را تنها در جنگیدن با مخالفان مسلح جستجو کند.

سیدالرحمان عالم دین و نماینده اسبق مردم لغمان در ولسی جرگه در مورد چنین می گوید:

" همه ملت های بیدار در عقب ارگان های ملی ایستاده اند و اگر هر زمان که اولویت بندی شود مصالحه اولویت دین نیز این است از شرف، جان و مال ما همین جوانان و خواهران ما که در اردو پولیس و امنیت ملی استند حفاظت می کنند پس سیاست تشدد نمی کنیم. "

این در حالیست که رییس جمهور نیز پس از سقوط شهر کندز از مردم که اراده مبارزه علیه مخالفان مسلح دولت را دارند خواسته است تا هر اقدام را در چوکات نیروهای امنیتی انجام دهند.

این درحالیست که تجربه ملیشه های قومی و خود سر در افغانستان ناکام خوانده شده و مردم و کارشناسان می گویند که حکومت باید بگونه جدی از تکرار این تجربه تلخ خود داری کند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG