لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

"برخی جوانان افغان به علت بیکاری با مخالفان می پیوندند"


نا امنی فقر، بیکاری و عدم اعتماد به آینده، سایه سنگین بر بازار کار در افغانستان افگنده و سبب شده تا برخی جوانان افغان با مخالفان مسلح دولت بپیوندند.

برخی از مقامات افغان روز چهارشنبه در کنفرانس ملی جوانان در کابل با ابراز این مطلب تائید کردند که تلاش های انجام شده برای پیشرفت جوانان افغان کافی نبوده است.

عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت، افزایش بیکاری باعث میشود تا مخالفان مسلح حکومت از جوانان به نفع شان استفاده کنند:

" قسمیکه جوانان بخش عمده نفوس کشور را تشکیل میدهد و هر روز تعداد بیکاران در میان شان افزایش میابد و افراطگرایان از نا رضایتی آنان استفاده نموده و به همین شکل لشکر تروریستان و افراطگرایان تقویه می شود. "

آقای جهانی گفت که از میان 18 میلیون نیروی جوان در کشور ده میلیون آن بیکار بوده و با شرایط دشوار اقتصادی دست و گریبان هستند.

در این حال محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه در کنفرانس ملی جوانان گفت که اگر جوانان به گونه درست مدیریت نشوند ممکن پیوستن آنان با مخالفان مسلح بیشتر شده و کشور را به سوی چالش دیگری سوق دهد.

در کنار بیکاری، فساد اداری، اعتیاد به مواد مخدر و مهاجرت های غیر قانونی از مشکلات دیگری است که جوانان افغان با آن مواجه بوده و گفته می شود که تا کنون برنامه های عملی شده برای حل این مشکلات نتیجه چندانی نداشته است.

از سوی هم نسرین اوریا خیل وزیر کار، امور جتماعی، شهدا و معلولین در این نشست تائید کرد که بیکاری در کشور افزایش یافته و همین مساله باعث پیوستن برخی جوانان با مخالفان مسلح دولت شده است.

وی افزود که برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت را روی دست دارند و بزودی برای فراهم ساختن زمینه کار برای جوانان پیشرفت های چمشگیری صورت خواهد گرفت:

" تحمل را که من منحیث وزیر از جوانان می خواهم این است که چند وقتی تحمل بکنند انشا الله ما برنامه های خوب کوتاه مدت و دراز مدت عملی خواهیم داشت که بخش بزرگ کاریابی برای جوانان خواهد بود. "

در این میان سجیه یارمل به نماینده گی از جوانان گفت که حکومت باید از شعار های روی کاغذ بگذرد و در عمل ثابت کند که جوانان برایش ارزش دارد.

وی گفت که حکومت باید تلاش کند تا به بجای فرستادن جوانان به کشور های دیگر زمینه های کاری را در داخل کشور فراهم سازد:

" دیگر از خط قرمز روی کاغذ ها بگذریم، دیگر ننویسیم استراتیژی، دیگر پلان کار نه سنجیم، بیاید عملی کنیم. جناب وزیر صاحب کار امور اجتماعی شما ارایه کردین، جوانان که نیروی محرک آبادانی این کشور هستند را شما به کشور های عربی خلیج کجا و کجا میفرستید چرا چهار فابریکه را در افغانستان نمی سازید چرا به جوانان در داخل کشور زمینه کار را مهیا نمی سازید تا اینکه ما برویم و نوکر مردم شویم. "

این در حالیست که به اساس معلومات وزارت کار، امور و اجتماعی در حال حاضر 24 درصد افراد واجد شرایط کار در کشور از بیکاری رنج می برند و همین مساله باعث شده تا برخی آنان به مهاجرت های غیر قانون و یا هم مواد مخدر رو آورند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG