لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

ابراهیمی: تجاوز پاکستان بر تمامیت ارضی افغانستان مانند آفتاب روشن است


پنهان کردن مرگ ملا محمدعمر از سوی پاکستان، تعین نمودن جانشین وی در آن کشور و حضور نظامیان پاکستانی در جنگ های داخلی افغانستان از موارد آشکار مداخلات پاکستان در امور داخلی این کشور می باشد.

عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه این مطلب روز چهارشنبه در جلسه عمومی این جرگه گفت که به دلیل مداخله پاکستان وضعیت در افغانستان دشوار شده است.

آقای ابراهیمی میگوید، به اساس توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن، امریکا باید از مداخله پاکستان در خاک افغانستان جلوگیری کند:

" تجاوز پاکستان نسبت به تمامیت ارضی افغانستان، چون آفتاب روشن است پنهان کاری مرگ ملا عمر و تعین جانشین ملاعمر در پاکستان توام با بعیت که در پاکستان از آن به عمل آمد و همچنان حضور نظامیان پاکستان در جنگ داخل افغانستان این مواردی است که آنرا هیچکس انکار کرده نمی تواند. "

اعضای ولسی جرگه همچنان گفتند که پاکستان همواره تابستان را فصل جنگ و زمستان را فصل گفتگو های صلح در این کشور می گویند و حکومت افغانستان باید فریب پاکستان را نخورد.

این سخنان در حالی از سوی ولسی جرگه بیان می شود که به تازه گی برخی از مقامات پاکستانی به شمول نواز شریف صدراعظم آن کشور تاکید کرده اند که پاکستان می خواهد تا گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح از سر گرفته شود.

از سوی هم عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت روز دو شنبه هفته جاری در جلسه شورای وزیران در عکس العمل به این سخنان صدراعظم پاکستان از آن کشور خواست تا کمک هایش را با طالبان قطع نماید.

برخی از نماینده های مردم در ولسی جرگه نیز تایید کردند که پاکستان از سالها بدینسو طالبان و در این اواخر داعش را تمویل کرده و بخاطر جنگ به افغانستان می فرستد.

سرور عثمانی یکتن از اعضای این جرگه:

" موضوع پاکستان معلوم است که در این چند سال طالب و داعش را تمویل و ارسال می کند به تمام دنیا معلوم است اسناد و مدارک هم در تمام دنیا نشان داده شده خصوصاً در چند روز پیش در موضوع قندز 50 -60 نفر پاکستانی عملاً در جنگ شرکت داشتند بناً پاکستان مستقیماً مداخله بیشرمانه و خاینانه می کند در امور داخلی افغانستان که خلاف تمام موازین حقوقی بین المللی است. "

در همین حال برخی از کارشناسان افغان با توجه به وضعیت فعلی و ناامنی ها در افغانستان می گویند، پاکستان هیچگاه با این کشور همکاری صادقانه نداشته و همواره با مداخله در امور این کشور نا امنی ها را در افغانستان دامن می زند.

آنان همچنان تاکید میکنند که افغانستان باید تلاش کند تا از راه فشارهای کشورهای منطقه و جهان بخصوص امریکا از مداخلات پاکستان در افغانستان جلوگیری کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG