لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

هیئت افغان برای جلب کمک های روسیه به مسکو سفر میکند


معاون دوم ولسی جرگه محمد نذیر احمدزی
معاون دوم ولسی جرگه محمد نذیر احمدزی

تهدیدهای گروه داعش و مبارزه دولت افغانستان با آن در صدر صحبت های هیئت پارلمانی افغانستان با مقامات روسی قرار خواهد داشت.

این هیئت سه نفری که از سوی معاون دوم ولسی جرگه محمد نذیر احمدزی رهبری می شود به دعوت پارلمان روسیه عازم مسکو می شود.

آقای احمدزی به رادیو آزادی گفت که آنها در روسیه از مقامات این کشور خواهند خواست در بخش قوای هوایی کمک نظامی برسانند تا آنها بتوانند مستقلانه علیه داعش مبارزه کنند:

" قوای خود ما خواهند توانست که عملیات را انجام بدهند. ما از روس ها تقاضا نخواهیم کرد که طیاره های آنها بیایند و در داخل افغانستان بمباردمان کنند و یا در مسایل دیگر دخیل شوند ما هیچگاه به کسی چنین اجازه نمی دهیم. "

ولی وزیر خارجه روسیه سرگی لافروف در یک کنفرانس خبری در مسکو اظهار داشت آنها آماده اند برای تقویه بیشتر قوای افغان کمک های خود را ادامه بدهند.

آقای احمدزی افزود آنها برای مبارزه با گروه های تندرو از کشورهای چین، ایران، هند و دیگر ممالک همجوار افغانستان نیز خواهان کمک شده اند.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان جنرال عبدالرشید دوستم هم در اواخر به روسیه سفر داشت و در آنجا با وزیر دفاع روسیه سرگی شویگو و روسای اوپراسیون و کشف عمومی و همچنان مقامات دیگر روسیه در مورد افزایش نا امنی ها در شمال افغانستان و مبارزه با گروه داش صحبت نمود.

مشاور مطبوعاتی جنرال دوستم سلطان فیضی به رادیو آزادی گفت، روسیه تعهد کرده است تهدیدهای را که قوای افغان به آن رو برو می باشند بررسی می کند و در مبارزه علیه گروه داعش کمک نظامی میرساند:

" جانب روسیه هم مثل افغانستان از حضور گروه ها خصوصاً داعش ابراز نگرانی کرد و جانب روسیه در این ملاقات وعده سپرد که وضعیت نیرو های امنیتی افغانستان را که به چه گونه چالش ها مواجه است برسی بکند و نیازهای را که نیرو های امنیتی افغانستان دارد از لحاظ تسلیحاتی و تخنیکی مورد بررسی همه جانبه قرار بدهد و به اسرع وقت بعد از تفاهم و توافق این کمکها را بیشتر بسازد. "

این معلوم نیست که روسیه تاچه حد و چه نوع کمکهای نظامی خواهد رساند.

روسیه تخمین میکند در حدود 4 هزار عضو داعش در افغانستان فعالیت دارند و تعداد آنها رو به افزایش است.

با بیرون رفتن بخش اعظم قوای بین المللی از افغانستان، در بعضی نقاط این کشور گروه داعش حضور خود را گسترده ساخته که این عمل مقامات روسیه و کشورهای آسیای میانه را نیز نگران ساخته است.

XS
SM
MD
LG