لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

فهیم دشتی: حمله بر رسانه ها جنایت جنگی شمرده می شود


فهیم دشتی رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان
فهیم دشتی رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان

در عکس العمل به تهدید تازه طالبان به دو رسانه تصویری افغانستان، نهاد های دفاع از رسانه ها و خبرنگاران می گویند: در صورت ادامه تهدیدات و آسیب رساندن به رسانه ها و خبرنگاران، نشر اخبار طالبان را تحریم خواهند کرد.

مسوولان این نهاد ها روز سه شنبه با گردهمایی در کابل گفتند که هر گونه حمله بر رسانه ها و خبرنگاران از سوی هر گروه که صورت گیرد، جنایت جنگی شمرده می شود.

آنان با نشر اعلامیه یی گفتند که رسانه ها مربوط به طرف های درگیر جنگ نبوده بلکه وظیفه اطلاع رسانی را به عهده دارند.

فهیم دشتی رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان این اعلامیه را به خوانش گرفت که در بخشی آن چنین آمده است:

"حمله بر رسانه ها جنایت جنگی شمرده می شود، ما اعلام می داریم که در صورت ادامه این گونه تهدیدها و آسیب رسیدن به رسانه ها و خبرنگاران از سوی طالبان و هر گروهی دیگر، نا گزیر در گام نخست به تحریم اخبار آنان پرداخته و در قدم های بعدی، تصامیم دیگری اتخاذ خواهیم کرد."

این اظهارات در حالی مطرح می شود که طالبان مسلح روز دوشنبه در عکس العمل به نشر خبر تجاوز جنسی بر شماری از دختران در یک لیلیه در شهر کندز، تلویزیون های خصوصی یک و طلوع را اهداف نظامی و دشمن خوانده و دفاتر و کارمندان این دو رسانه را تهدید به حمله و مرگ کردند.

طالبان گفته اند که نشر این خبر از سوی تلویزیون های یک و طلوع نادرست بوده و این دو رسانه بی طرفی شان را حفظ نکرده اند.

از سوی هم سفما یا سازمان ژورنالیستان آزاد جنوب آسیا می گوید که رسانه های افغانستان مسوولیت اطلاع رسانی خود را بر اساس معیار های پذیرفته شده ژورنالیزم انجام خواهند داد و به هیچ تهدیدی سر فرو نخواهند آورد.

ضیا بومیا مسوول سفما در کابل از ارگان های مربوط خواست تا در خصوص تامین امنیت رسانه ها و خبرنگاران توجهء بیشتر کنند.

"ما از حکومت افغانستان و سایر ارگان های ملی و بین المللی می خواهیمتا به حمایت گسترده از رسانه های افغانستان و کارمندان آنها بپردازد و حفظ و امنیت و مصونیت آنان را در اولویت شان قرار دهند."

نهاد های دفاع از رسانه ها و خبرنگاران تاکید کردند، درصورتی که طالبان یا گروهی دیگری برعملکرد رسانه یی اعتراض داشته باشند، راه های متعارف برای ابراز اعتراضات شان وجود دارد.

پیش از این نیز شماری از خبرنگاران افغان از سوی برخی از افراد و گروه ها به قتل رسیده و مورد تهدید و لت و کوب قرار گرفته اند اما این بار اول است که دو رسانه تصویری خصوصی افغانستان از سوی طالبان مسلح دشمن خوانده شده و تهدید به حمله می شوند.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG