لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

نثار حارس: هیاتی که توسط دو فرد رهبری شود، حقیقت یابی نمی تواند


امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی و غلام فاروق وردک وزیر پیشین معارف روسای هیات حقیقت یاب قضیه سقوط شهر کندز
امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی و غلام فاروق وردک وزیر پیشین معارف روسای هیات حقیقت یاب قضیه سقوط شهر کندز

سپردن ریاست یک هیات به دو تن یک کار بی پیشینه بوده و این اقدام حکومت وحدت ملی سبب نگرانی شماری از اعضای مشرانو جرگه و کارشناسان شده است.

شماری از اعضای مشرانو جرگه روز سه شنبه در نشست عمومی این جرگه گفتند که کار هیاتی که از سوی دو فرد رهبری شود نتیجه مثبت در قبال نخواهد داشت.

نثار حارس یکی از اعضای این جرگه می گوید: هیاتی که توسط دو فرد رهبری شود، حقیقت یابی کرده نمی تواند:
" همانطور که در همه راستا ها حکومت یک حکومت پنجاه پنجاه است در این مساله هم همان 50-50 را مد نظر گرفته یک کشمش و چهل قلندر یک کمیسیون دو رییس کدام رییس درست تحقیق می کند و کدام رییس گزارش می دهد به نظر من امرالله صالح به داکتر عبدالله گزارش می دهد و فاروق وردک برای رییس جمهور گزارش می دهد."

این سخنان پس از آن مطرح می گردد که رییس جمهور غنی روز یکشنبه هیاتی را به ریاست امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی و غلام فاروق وردک وزیر پیشین معارف بخاطر حقیقت یابی قضیه سقوط شهر کندز تعین کرد.

رییس جمهور غنی تاکید کرده است که در پرتو یافته های این هیات اجراآت لازم انجام خواهد شد.

در این حال کبیر رنجبر یکتن از کارشناسان مسایل سیاسی و حقوقی می گوید: همه کار های حکومت وحدت ملی به شمول سپردن ریاست یک هیات به دو فرد خلاف معیار ها و ارزش های حقوقی می باشد:
" تمام اجراآت حکومت وحدت ملی وارونه است و اصلاً هیچ مطابقت و خوانش با معیار ها و ارزش های حقوقی ندارد و اگر در این قضیه دو رییس به دو راه بروند و در آنجا باز هم حمایت از بعضی افرادیکه باید محاکمه می شدند به تسلیم دهی کندز آن موضوعات را مستور بگذارند، در آن صورت آنها لکه دار می شوند و اعتماد مردم نسبت به آنها از بین می رود."

نثار حارس و کبیر رنجبر از رهبران حکومت وحدت ملی خواستند تا مساله تقسیم قدرت را کنار گذاشته و برای منافع ملی کشور کار کنند.

از سوی هم سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور در صحبت با رادیو آزادی تعیین دو رییس برای یک هیات را یک کار مثبت می داند.

به گفته آقای هاشمی، دو رییس در یک هیات می توانند قضیه سقوط شهر کندز را به گونه جدی و شفاف بررسی کنند:
" دلیل اینکه دو نفر کار می کند باید به دیده قدر نگریسته شود بخاطر اینکه از یک نظر کرده دو نظر بهتر است قضیه مهم است و گزارشی که آنها تهیه می کنند از اهمیت خاصی برخوردار می باشد بخاطر اینکه اساس و مبنای اصلاحات که آورده می شود در کندز دخیل ساختن نظریات مختلف در زمینه کمک می کند."

پیش از این نیز مردم عام، کارشناسان سیاسی و برخی از اعضای شورای ملی از موجودیت اختلاف میان رهبران حکومت وحدت ملی ابراز نگرانی کرده و گفته اند که این اختلاف نظر ها سبب بطی شدن کار و بروز مشکلات در حکومت شده است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG