لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

عظیمی: مواد مخدر یک منبع عایداتی برای تروریزم است


مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر در افغانستان می گویند که هم اکنون مواد مخدر یک منبع عایداتی برای تروریزم است که بیشتر افغانان را قربانی می گیرد.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر روز سه شنبه در نشستی تحت نام بسیج ملی علیه مواد مخدر در پوهنتون طبی کابل با ابراز این مطلب گفت که مبارزه با مواد مخدر نیاز به تلاش های جدی و همگانی دارد.

در این نشست از محصلان نیز خواسته شد تا در زمینه مبارزه با مواد مخدر همکاری کرده و در برنامه های آگاهی عامه سهم گیرند.

وزیر مبارزه با مواد مخدر در این مورد گفت:

" همه ما می دانیم که بازار مواد مخدر در افغانستان وجود ندارد نسبت ناگزیری های که در افغانستان بوده نسبت نا امنی های که در افغانستان بوده، تمام محصولات و مفاد مواد مخدر در هر جای که کشت می شود مصرف تروریزم می گردد، مصرف دهشت افگنی و نا امنی در کشور ما می شود."

خانم عظیمی می گوید: قبل از این هم برنامه های آگاهی عامه در زمینه مبارزه با مواد مخدر از سوی جامعه مدنی، علما و رسانه ها راه اندازی شده و نتایج خوبی را در قبال داشته است.

وزارت صحت عامه افغانستان پیش از این گفته است که در حال حاضر نزدیک به سه ملیون تن در افغانستان معتاد به مواد مخدر می باشند که حدود دو ملیون آنان را جوانان تشکیل می دهد.

ناجیه طارق معین این وزارت تاکید می کند که برای مبارزه با مواد مخدر نیاز است تا بازار های خرید و فروش مواد مخدر در کشور های منطقه و جهان بسته شود:

" در بیرون برای شان زمینه های مارکیتینگ و بازار یابی مساعد است و جنس شان به قیمت بالاتر به فروش می رسد از همین خاطر است که آنها تلاش می ورزند تا اینکه سطح تولیدات را روز بروز بالا ببرند بناءً لازم است که جلو این مارکیتینگ در منطقه و جهان گرفته شود."

از سوی دیگر فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی افغانستان در این نشست گفت: تمام جوانان بخصوص محصلین پوهنتون ها مکلف اند تا در زمینه مبارزه با مواد مخدر مسوولیت های شان را انجام دهند.

حکومت افغانستان از چند سال بدینسو با همکاری جامعه جهانی تلاش دارد تا جلو کشت کوکنار را در این کشور بگیرد، اما با وجود این همه تلاش ها، افغانستان هنوز نیز بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در سطح جهان است.

کارشناسان امور می گویند: در کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر مافیای بین المللی دست داشته و حکومت افغانستان بدون همکاری همه جانبه جامعه جهانی توان مبارزه با آن را ندارد.

ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG