لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۵

"فشار ها پاکستان را وادار ساخت تا بر میانجیگری در پروسهء صلح تاکید کند"


محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح

یک روز پس از اظهارات رییس اجرائیه حکومت در مورد آمادگی پاکستان برای میانجیگری گفتگوهای صلح میان حکومت این کشور و طالبان مسلح، شورای عالی صلح نیز تاکید می کند که پاکستان باید در زمینه قطع حمایتش با طالبان مسلح گام های عملی بر دارد.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: اظهارات اخیر مقامات پاکستانی نتیجه فشارهایست که از سوی برخی کشورهای منطقه و جهان بر پاکستان وارد شده است:

"فشارهای که درسطح منطقه بالای پاکستان و خارج از منطقه شاید ایالات متحده امریکا و کشور های ناتو همان واقعیت های تلخ را برای اینها گفتند که تمام پیشتیبانی که از انتحار، انفجار و حملات گروهی می شود باید خاتمه پیدا کند و یک همکاری صادقانه برای صلح و ثبات در افغانستان صورت بگیرد."

آقای قاسمیار همچنان گفت: پاکستان بخاطر ثابت ساختن حُسن همکاری اش با پروسه صلح افغانستان باید زمینه آتش بس میان حکومت و طالبان را مساعد ساخته، حمایت اش را از طالبان قطع نموده و رهبران طالب را برای گفتگو با حکومت افغانستان تشویق نماید.

اخیراً برخی مقامات پاکستانی به شمول نواز شریف صدراعظم آن کشور تاکید کرده اند که پاکستان می خواهد تا گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح که قبلاً به تعویق افتاده بود از سرگرفته شود.

اما عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی روز دوشنبه در جلسه شورای وزیران در عکس العمل به این گفته های صدراعظم پاکستان از آن کشور توقع کرد که باید کمک هایش با طالبان را قطع نماید.

آقای عبدالله گفت: زمانیکه کمک ها به طالبان از سوی پاکستان قطع شود آنان توان راه اندازی عملیات های گسترده را نخواهند داشت.

نخستین دور گفتگو های رسمی صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در اوایل ماه جولای سال روان میلادی به میزبانی پاکستان در شهرک مری اسلام آباد برگزار شده و در آن روی ادامه گفتگوها توافق گردید.

اما دور دوم این گفتگوها که قرار بود در اواخر همین ماه میلادی برگزار گردد به سبب اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین گروه طالبان به تعویق افتاد.

از سوی دیگر تحلیلگران افغان می گویند که پاکستان در عقب این آماده گی ها اهداف دیگری دارد.

روح الله امین یکی از این تحلیل گران می گوید، پاکستان بیشتر به امنیت کشورش اندیشیده و می خواهد کنترول هر نوع گفتگو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح را در اختیار خود داشته باشد.

"اولویت امنیتی پاکستان از همه آنها ارجعیت دارد، بنا بر آن این در اولویت بسیار مهم امنیتی و سیاسی پاکستان قرار دارد که هر گونه پروسه چه صلح چه جنگ بین طالبان و هر دولتی دیگر بخصوص افغانستان زیر کنترول پاکستان باید باشد و به هیچ وجه این هزینه را نمی تواند بپذیرد که یک کسی دیگر تصمیم بگیرد و نتیجه آن بالاخره هر رقم که باشد تاثیر روی پاکستان بگذارد."

در عین حال احمد سعیدی تحلیلگر دیگر افغان می گوید: صدراعظم پاکستان بخاطر سفریکه در آینده نزدیک به امریکا دارد چنین اظهارات را مطرح کرده و می خواهد تا حمایت و کمک های امریکا را بدست آورد.

تحلیلگران افغان با توجه به وضعیت فعلی و مشکلات امنیتی افغانستان می گویند: پاکستان هیچ گاه با افغانستان همکاری صادقانه نداشته و حالا نیز نیت تامین صلح دایمی در افغانستان را ندارد.

آنان این اظهارات مقامات پاکستانی را که می گویند تامین صلح در افغانستان باعث صلح در پاکستان می شود، تظاهر خوانده و تاکید می کنند که حکومت افغانستان باید در زمینه تلاش و همکاری های پاکستان بسیار محتاط بوده و آگاهانه گام بر دارد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG