لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۲

سیاس: با خانواده های که به شهر کندز برمیگردند، کمک صورت میگیرد


محمد اسلم سیاس معاون ادارهء مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان
محمد اسلم سیاس معاون ادارهء مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان

ادارهء ملی مبارزه با حوادث طبیعی می گوید: شماری از خانواده های بی جا شدهء کندز از تخار، بدخشان و کابل دوباره به محلات شان برگشته اند.

محمد اسلم سیاس معاون ادارهء مبارزه با حوادث طبیعی می گوید: نیرو های امنیتی افغان در شهر با مردم کمک می کنند که این کمک ها شامل مواد خوارکه، آب آشامیدنی و دوا می باشد.

آقای سیاس گفت که تعدادی زیادی از داکتران نیز به شهر کندز رفته تا شفاخانه های این ولایت را که به خاطر جنگ مسدود شده بودند، دوبار فعال کنند:

" کسانی که از کندز به ولایات همجوار بی جا شده، مواد غذایی پخته به آنها داده شده و آنانی که در خود ولایت کندز مانده اند، از طریق امکاناتی که ریاست حالت اضطرار اردوی ملی آماده نموده استفاده کرده اند. مقدار قابل ملاحظهء دوا و شماری از داکتران به ولایت کندز ارسال و فرستاده شده اند تا شفاخانه ها را باز و فعال نگهدارند."

معاون ادارهء مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت: حکومت افغانستان، ادارات غیر دولتی داخلی، موسسات امداد رسانی بین المللی و تاجران ملی کمک های را برای مردمان نیازمند آماده کرده اند که با تامین امنیت کامل در کندز به آن ولایت، انتقال دهند.

فاطمه عزیز نماینده مردم کندز در شورای ملی افغانستان می گوید: با بهبود وضع امنیتی در کندز امکانات انتقال مواد کمکی نیز افزایش یافته اند.

ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان یک کمیسیون را موظف کرده است که به خانواده های بیجا شدهء کندز کمک های اضطراری را برساند.

اما خانم عزیز حکومت را متهم کرد که با بی جا شده گان ولایت کندز به ولایات همجوار و کابل هیچ گونه کمکی نکرده است. به گفتهء وی تعدادی از تاجران ملی برای مردمان بیجا شده امکانات بود و باش را فراهم کرده و به خانواده های نیازمند، مواد خوارکه و دیگر مواد ضروری را توزیع کرده اند:

"دولت هیچ همکاری و کمک نکرده و تا هنوز وزارت امور مهاجران و عودت کننده گان برای بیجا شده گان هیچ کمکی نکرده است. بی جا شده گانی که با ما در تماس هستند کرایه راه خود را ندارند که دوباره بر گردند. یک مقدار مواد ناچیزی که توزیع شده، همین بیجا شده گانی که با ما در تماس هستند گفته اند که آن را نیز اراکین دولتی برای دوستان، آشنایان و فامیل های خود توزیع کرده اند."

خانم فاطمه عزیز در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت: شماری از تاجران ملی موتر و بس ها را آماده کرده و امروز سه شنبه انتقال خانواده ها به کندز را آغاز کرده اند.

حکومت افغانستان می گوید: حداقل 20 هزار خانواده به خاطر جنگ و نا آرامی ها ولایت کندز را ترک کرده اند.

اداره مواد خوراکی سازمان ملل متحد روز یکشنبه در مورد آنانی که توان خارج شدن از کندز را نداشته و در آن شهر و ولایت باقی مانده اند، ابراز نگرانی کرده و گفت: آنها مواد خوراکه نداشته و آب آشامیدنی به ندرت پیدا می شود.

این اداره گفت که با بهبود امنیت در کندز فعالیت خود را از سر می گیرد.

XS
SM
MD
LG