لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

هیأت حقیقت یاب، علل سقوط کندز را بررسی خواهد کرد


فاورق وردک و امرلله صالح روسای کمیسیون حقیقت یاب عوامل سقوط شهر کندز
فاورق وردک و امرلله صالح روسای کمیسیون حقیقت یاب عوامل سقوط شهر کندز

هرچند تاحال عوامل سقوط شهر کندز بدست طالبان مسلح روشن نیست اما هیات حقیقت یاب تعهد می کند که برای یافتن علت سقوط این شهر تحقیقات شفاف و عادلانه صورت خواهد گرفت.

امرالله صالح یکی از روسایی این هیات روز دوشنبه دریک نشست خبری حین معرفی اعضای این کمیسیون گفت درراستایی مشخص نمودن عوامل سقوط شهر کندز ازهیچ تلاش دریغ نخواهند کرد.

آقای صالح در مورد کارهای که در راستای دریافت عوامل سقوط شهر کندز انجام خواهند داد گفت:

"ما فعالیت خودرا به سه بخش تقسیم کردیم که بخش اول شامل جمع آوری اسناد، اطلاعات و معلومات و پرسش ازادارات مرکزی، بخش دوم فعالیتهای ما سفربه ساحه است ما بخشی کم وقت خود را دردو ولایت همجوارکه تاثیردارد بالای کندز و کندز بالای آنها که عبارت ازبغلان و تخاراست سپری خواهیم کرد و یافته های خود را به ملت افغانستان و رییس جمهور تقدیم خواهیم کرد."

رییس جمهور افغانستان روز یکشنبه این هیات را توظیف نمود تا چگونگی عوامل سقوط شهر کندز را به طورهمه جانبه بررسی نماید.

ریاست این هیات حقیقت یاب را امرالله صالح رییس سابق امنیت ملی و غلام فاروق وردگ وزیر پیشن معارف به عهده داشته وفضل الکریم ایماق، ایوب رفیقی و عبدالله محمدی اعضای این هیات را تشکیل می دهند.

رییس جمهورافغانستان تاکید کرده است که درپرتو یافته های این هیات اجرات لازم انجام خواهد شد.

شهر کندز دو هفته قبل بدست طالبان مسلح سقوط کرد. مقامات امنیتی می گویند که نیروهای امنیتی این شهر را بگونه کامل از حضور مخالفان مسلح دولت پاک سازی کرده اند.

پس ازسقوط شهر کندز بدست طالبان موارد مختلف از عوامل سقوط این شهر از سوی نهاد های مختلف به شمول شورای ملی افغانستان عنوان گردید.

ضعف مدیریت، عدم هماهنگی میان ارگان های امنیتی، دست داشتن ستون پنجم یا جاسوسان داخل نظام از موارد مهمسقوط این شهر خوانده شده است.

غلام فاروق وردگ رییس دیگر هیات حقیقت یاب تاکید می کند که برای دریافت حقایق و برگشتاندن وضعیت عادی در شهر کندز قضایا را به گونه عمیق ریشه یابی می کنند.

غلام فاروق وردگ می گوید:
"ما خود را به عمق قضایا می رسانیم و آن را ریشه یابی می کنیم، به عقب آوازه های بازار و سرچوک نمی گردیم، یک هدف صد فیصد مطابق به روحیهء وحدت ملی را برای خود تعیین می کنیم که تعیین کرده ایم. برای اعادهء یک نظام فعال و پاسخگو درکندز واعادهء مصوونیت که یک انسان درافغانستان به آن ضرورت دارد."

هیات حقیقت یاب از سوی ریاست جمهوری افغانستان درحالی برای بررسی عوامل سقوط شهر کندز تعیین شده است که این شهر به تازه گی به تصرف حکومت درآمده است.

ولسی جرگه و مشرانو جرگه افغانستان نیز تصمیم دارند تا هیات های شان را برای بررسی وضعیت کندز به آن ولایت بفرستند.

ولسی جرگه افغانستانروز شنبه به کمیسیون های اموردفاعی وامنیت داخلی این جرگه وظیفه سپرد تا درتعیین یک هیات برای بررسی قضیهء کندز دست به کار شود.

اما پرسش اینجاست که آیا هیات حقیقت یاب حکومت و هیات های شورای ملی خواهند توانست طوری که لازم است عوامل اصلی سقوط شهر کندز را روشن سازند یا نه؟

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG