لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

افغانستان خواستار کسب عضویت دایمی "شانگهای" شده است


وزارت خارجه افغانستان امیدوار است تا اعضای شامل در سازمان همکاری های شانگهای از پذیرفته شدن این کشور به حیث عضو دایمی در این سازمان حمایت کنند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت این خواست به هدف فعال بودن در تعاملات منطقوی،از سوی افغانستان مطرح شده است.

" جمهوری اسلامی افغانستان در گذشته عضویت ناظر در این سازمان را داشته است اما با در نظر داشت اولویت فعال بودن در تعاملات منطقوی در سطح سیاست خارجی افغانستان، این کشور درخواست عضویت دایمی در سازمان همکاری های شانگهای را داده است. "

به اساس معلومات وزارت خارجه افغانستان این خواست در ماه جولای سال جاری مطرح شده است و خوشبینی های برای پذیرفته شدن آن وجود دارد.

سازمان همکاری های شانگهای درسال 2001 میلادی برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، تاجکستان و ازبکستان تشکیل شد.

نقش اصلی و تعین کننده را در این سازمان روسیه و چین دارند.

افغانستان در سال 2012 میلادی به حیث عضو ناظربه این سازمان ملحق شده است.

در این حال برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان شامل شدن این کشور به حیث عضو دایمی در سازمان همکاری های شانگهای را در بخش تامین صلح،امنیت و اقتصاد مفید می دانند.

محمد داوود کلکانی عضو کمیسیون روابط بین المللی این جرگه در صحبت با رادیو آزادی پیوستن به چنین یک سازمان منطقوی را برای افغانستان نیاز میخواند.

" افغانستان ضرورت دارد به عضویت در همچو سازمان های منطقوی و جهانی،زیرا افغانستان بیشتر از همه مورد تهدید تروریزم و امثال آن قرار دارد،بنا ضرورت بر این است که افغانستان عضو سازمان ها باشد و سازمان های که در آن مسایل سیاسی، اقتصادی، ترانسپورتی و امثال آن مطرح باشد. "

این درحالیست که دمیتری مزنتسف سرمنشی سازمان همکاری های شانگهای به تازه گی گفته است که بررسی اوضاع فعلی افغانستان در اجندای هر روزه این سازمان جادارد.

برخی رسانه ها گزارش داده اند که آقای مزنتسف گفته است که همکاری ها با افغانستان نباید تنها در امر مبارزه با مواد مخدر و تروریزم خلاصه شود.

بلکه به گفته وی این همکاری ها باید در بخش های اقتصادی، فرهنگی وبشری گسترش یابند.

از سوی هم برخی از تحلیل گران می گویند که افغانستان با کسب عضویت دایمی سازمان همکاری های شانگهای وارد یک همگرایی منطقوی میشود.

اما به باور آنان نیاز است تا افغانستان با حفظ تعادل روابط بین المللی این عضویت را بدست بیآورد.

اکبر اوریا آگاه مسایل منطقوی:

" با بدست آوردن عضویت سازمان همکاری های شانگهای ما وارد یک همگرایی منطقوی می شویم،و این برای افغانستان نسبت به هر مناسبات دیگر مهمتر است، البته نه به قیمت یک پهلو غلطیدن، با آوردن یک توازن در روابط خود با غرب و شرق افغانستان می تواند مفاد بسیار بزرگ بگیرد. "

شماری از آگاهان بدین باور اند که اعضای سازمان همکاری های شانگهای مثل چین، روسیه و تاجکستان خود علاقمند تامین صلح در افغانستان اند.

به گفته آنان تنش ها در افغانستان میتواند روی اوضاع منطقه تاثیر منفی گذاشته و به منافع آنان آسیب برساند.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG