لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

حکومت افغانستان از پاکستان خواست، کمک هایش را به طالبان قطع کند


عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت افغانستان

ریاست اجرائیه افغانستان می گوید، در صورت از اقدام پاکستان برای حاضر کردن طالبان به میز مذاکره استقبال میکند که آن کشور کمک هایش را به این گروه و سایر گروهای تروریستی قطع کند.

عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت افغانستان روز دوشنبه در جلسه شورای وزیران گفت، موقف افغانستان در مساله صلح روشن است و برای ایجاد اعتماد متقابل نیاز است تا پاکستان در زمینه قطع کمک به طالبان مسلح گام های عملی را بردارد:

" این یک حرف خوب است اما در عمل توقع ما این است که کمک به طالبان قطع شود این به مراتب موثرتر است وقتی که آنها کمک دریافت نکنند و برایشان کمک صورت نگیرد بعد آنها توانایی عملیات های گسترده را نمیداشته باشند. "

نواز شریف صدراعظم پاکستان به تازه گی گفته است که کشورش تلاش دارد تا روند گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح که اخیراً به تعلیق در آمده است از سرگرفته شود.

قرار گزارش ها صدراعظم پاکستان روز یکشنبه در اسلام آباد در یک نشست خبری گفته است آنان آماده اند تا میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح میانجیگری نمایند.

نخستین دور گفتگوهای رسمی صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح به میزبانی پاکستان در اوایل ماه جولای سال روان میلادی در شهرک مری اسلام آباد بر گزار شد.

اما دور دوم این مذاکرات که قرار بود در اواخر ماه جولای برگزار شود به دلیل اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشن طالبان مسلح به تعویق افتاد.

کارشناسان افغان میگویند، پاکستان هیچ گاه کاری را برای تامین صلح در افغانستان انجام نخواهد داد و اظهارات اخیر صدراعظم پاکستان را نیز یک نوع مانور تبلیغاتی بخاطر سفرش به امریکا عنوان میکنند.

حاجی سید داود یکی از این کارشناسان تاکید دارد که برای موفقیت گفتگوهای صلح این بار باید تضمین چندین کشور وجود داشته باشد:

" دولت افغانستان پس از این به هیچ صورت بالای پاکستان در ارتباط مذاکرات با مخالفین اعتماد نمی کنند تا که قوت های مانند امریکا ، چین ، عربستان سعودی در این راستا گام بگذارند و یک نوع ضمانت موفقیت مذاکرات را برای مخالفین و حکومت افغانستان اینها تضمین کنند. "

پیش از این رییس جمهور ترکمنستان نیز در سفرش به افغانستان گفته بود که کشورش حاضر است تا از گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح میزبانی نماید.

اظهارات مقامات پاکستانی برای حاضر ساختن طالبان به میز مذاکره در حالی صورت می گیرد که قرار گزارش ها اخیراً این گروه حملات اش را در شمار زیادی از ولایات افغانستان شدت بخشیده است.

بیش از دو هفته قبل این گروه شهر کندز را سقوط دادند که قرار گزارش ها این شهر دو باره از سوی حکومت تصرف شده است.

همچنان گفته می شود طالبان مسلح حملات شان را در ولایات سرپل ، بدخشان ، ننگرهار ، فاریاب و غزنی نیز گسترش دادند.

حکومت و برخی نهادهای سیاسی در افغانستان انگشت انتقاد بسوی پاکستان گرفته میگویند، بیشتر طالبان مسلح در آن کشور تجهیز شده و برای جنگ به افغانستان فرستاده می شوند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG