لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

سعودی، شریک ساختن دیگر کشورها در اداره امور حج را رد کرد


شهزاد ترکی الفیصل روز یکشنبه نظر شریک ساختن دیگر کشورهای اسلامی در اداره امور حج را رد کرده گفت این موضوع به حاکمیت ارضی عربستان سعودی تعلق می گیرد و ریاض این امتیاز و حق خدمت به حجاج را دارد.

این اظهارات از سوی یک عضو ارشد خاندان سلطنتی عربستان سعودی در حال ابراز میشود که مراسم حج امسال شاهد فاجعه هلاک شدن بی سابقه بیش از 1400 حاجی هنگام جمره زدن در منی بود.

اداره امور حج و خدمت حاجیان یک منبع مشروعیت برای خاندان سلطنتی عربستان سعودی پنداشته می شود. شاه سلمان پادشاه عربستان چون شاهان سابق این کشور لقب خادم حرمین شریفین را دارد.

مسجد حرام در مکه و مسجد نبوی در مدینه حرمین شریفین می باشند.

شهزاده ترکی الفیصل به آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس گفته است که: " عربستان سعودی که در سال های گذشته مشکلات زیاد را پشت سرگذاشته، حجاج در سال های سابق سفر خود را تضمین کرده نمی توانستند و با عوامل چون بیماری، ازدحام، اسکان و غیره روبرو بودند، از امتیاز یا خصوصیت خدمت این دو مکان مقدس دست نخواهد کشید. "

شهزاده ترکی الفیصل گفته است که مردم مکه در باره منطقه خود بیشتر معلومات دارند.

شهزاده ترکی الفیصل رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی شاه فیصل در ریاض بزرگترین عضو خاندان سلطنتی عربستان سعودی است که در برابر انتقاد های ایران واکنش نشان میدهد.

او بیش از بیست سال رئیس استخبارات عربستان سعودی بود. شهزاده ترکی الفیصل در بریتانیا، آیرلند و امریکا سفیر عربستان سعودی بود.

برادر او شهزاده خالد الفیصل والی مکه می باشد. حد اقل 1480 نفر از حجاج در مراسم امسال در نتیجه ازدحام در جمره زدن در منی هلاک شدند.

عربستان سعودی هنوز هلاک شدن فقط 769 نفر را تائید کرده است.

بیشترین شمار هلاک شدگان که از این جمله تا کنون از سوی کدام کشور اعلان شده از ایران می باشند. تهران اعلان کرده که 465 نفر از اتباع این کشور در این سانحه هلاک شده اند.

وزارت خارجه مصر هم روز یکشنبه اعلان کرد که شمار کشته شدگان این کشور از 165 نفر به 177 نفر بالغ شد و 64 نفر هنوز هم نا پدید می باشند.

حدود دو میلیون نفر از 180 کشور جهان در مراسم حج امسال اشتراک داشتند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران به دنبال این حادثه عربستان سعودی را به سوء مدیریت و رئیس جمهور ایران ریاض را به بی عرضگی متهم ساخت.

دها نفر پیشروی سفارت عربستان سعودی در تهران مظاهره کردند و شمار از اعضای پارلمان و روحانیون ایران خواستار اداره امور حج ازسوی و روحانیون از سازمان همکاری اسلامی شدند.

لوی سارنوال ایران متعهد شد که خاندان سلطنتی عربستان سعودی را به محاکم بین المللی راجع خواهد ساخت.

ولی شهزاده ترکی الفیصل گفت که ایرانی ها متاسفانه از این قضیه بهره گیری سیاسی می کنند و از مصایب بشری نباید چون ابزار شیطنت های سیاسی کار گرفته شود. مقامات ایران بارها به این بازی متوسل شده اند. "

XS
SM
MD
LG