لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

ایزدیار: مقرری ها در حکومت به اساس ارتباطات صورت می گیرد


محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان
محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان

با آنکه رهبران حکومت وحدت ملی تعهد نموده اند که مقرری در پست های حکومتی به اساس توانایی، مسلک و تجربه صورت خواهد گرفت، اما هیئت اداری مشرانو جرگه می گوید که حکومت این معیار ها را مد نظر نگرفته است.

محمد علم ایزدیار معاون اول این جرگه که ریاست روز یکشنبه مشرانو جرگه را نیز به عهده داشت گفت که مقرری ها در ادارات حکومتی بیشتر به اساس روابط قومی، سمتی و گروهی صورت می گیرد:

"با مقرری ها برخورد سلیقه یی، سیاسی، قومی و گروپی می شود متاسفانه که این مشکل وجود دارد ما امیدوار استیم که دولت در این مورد مواظب باشد زیر تاثیر و فشار قرار نگیرد."

آقای ایزد یار بگونه مثال از رییس معارف ولایت تخار یاد آوری کرد و گفت: وی دونیم ماه قبل معرفی شده است اما تا کنون امر مقرری وی داده نشده است.

در این حال برخی از اعضای مشرانو جرگه نیز در خصوص مقرری ها در ادارات حکومتی انتقاد کرده و می گویند که در مقرری شناخت و روابط در نظر گرفته می شود نه تجربه و فهم.
به باور آنان رییس جمهور و ریس اجراییه تلاش دارند تا طرفداران شان در پست های کلیدی و مهم مقرر شوند.

لطف الله بابا یکی از اعضای مشرانو جرگه گفت:

"هر مقرری که صورت می گیرد، اگر قوماندان امنیه، والی و رییس امنیت مقرر می شود و کسانی هستند که یا به اشرف غنی کمپاین کرده اند و یا هم به عبدالله عبدالله در این دو مکتوب دیده می شود که در تاریخ 15 یکی معرفی می شود و در تاریخ 16 کسی دیگری فرستاده می شود."

وی همچنان گفت که چند روز قبل فردی به حیث آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت ننگرهار تعین شد اما به گفته وی فردای آن روز دوباره از سمت اش برکنار گردید.

این در حالیست که رهبران حکومت وحدت ملی گفته اند که مقرری ها در ادارات حکومتی به اساس توانایی، مسلک و تجربه صورت خواهد گرفت.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی تاکید می کند که رهبران حکومت حالا نیز متعهد هستند که کار باید به اهل آن سپرده شود:

"معیار مقرری در پست های کلیدی حکومت از شروع کار تا امروز تجربه کاری، تعلیم و دانش کافی، صداقت و تعهد به افغانستان بوده به اساس همین معیار ها بوده که از شروع کار تا کنون افراد و اشخاص مقرر شده اند."

از سوی هم برخی مردم انتقاد کرده می گویند: با آنکه چند روز پیش حکومت وحدت ملی یک ساله شد اما هنوز هم وزارت دفاع و برخی از ولایات از سوی سرپرستان اداره می شوند.

کارشناسان افغان علت افزایش نا امنی ها در کشور را نیز گماشتن برخی افراد بی تجربه در پست های مهم حکومتی عنوان کرده می گویند که رهبران حکومت باید به این موضوع جداً رسیدگی کنند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG