لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

دانشی: نیروهای افغان در کندز به پیشرفت های زیادی دست یافته اند


عملیات تصفیوی در ولایت کندز هنوز هم ادامه دارد و مقامات این ولایت می گویند: در عملیات دیروز، پیشرفت های زیادی بدست آورده اند.

حمدالله دانشی سرپرست ولایت کندز در صحبت با رادیو آزادی گفت: در عملیات دیروز نیرو های امنیتی مناطق زیادی تصفیه گردید و تعدادی بی شمار از جنگجویان مسلح کشته شدند:

"منطقهء کوپیگور در حوزه سه، طرف بندر خان آباد مکمل ازوجود طالبان تصفیه شده و آنها تلفات بسیار سنگین داشتند، قوت های ما تا پل سفید، طرف بندر خان آباد پیش رفته و همهء این مناطق، کاملاً تصفیه شده است."

سرپرست مقام ولایت کندز نگفت که در نتیجه این عملیات چه تعداد نیرو های دولتی و مخالفین کشته شده اند.

حمدالله دانشی که با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت: ساختمان سپین زر که یک مرکز مهم طالبان بود، تصرف شد، ساختمان قوماندانی جلب و جذب اردو به دست نیرو های امنیتی افغان افتادو اما گفت که جنگجویان مخالف حکومت در منطقهء علی خیل مقاومت می کنند.

شهر قندز دو هفته قبل بدست جنگجویان مخالف دولت سقوط کرد، اما دولت 9 روز پس از سقوط شهر، از بازپس گیری آن خبر داد.

سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت کندز به رسانه ها گفته است که در عملیات نظامی بیش از 400 جنگجوی مسلح مخالف کشته و اضافه از 500 تن آنها زخمی شده اند.

درگیری ها بین نیروهای امنیتی و مخالفین مسلح دولت در شهر کندز همه منابع و خدمات عامه را از بین برده و مردم در یک حالت فلاکت بار به سر می برند.

ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان می گوید: به خاطر این نا امنی ها بیش از 12 هزار خانواده مجبور به ترک این شهر شده و در ولایات همجوار و دیگر مناطق بی جا شده اند.

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجراییه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت: آنها در مورد نیازمندی و امکانات کمک رسانی به این خانواده ها که اکثریت آنها در ولایات، کابل، بدخشان، تخاز، بلخ و بغلان متواری شده اند، با ادارات مختلف گفتگو کرده اند:

"سروی عمومی برای شناسایی و ارزیابی آسیب دیده ها در درون شهر و مناطق دیگر باید هرچه زودتر تکمیل شود. در مناطقی که سروی تکمیل شده، کمک های لازم برای بی جا شده گان رسیده و این روند در یک هماهنگی با کمیته ملی حالات اضطرار یا رسیده گی با حوادث هنوز هم ادامه دارد."

در همین حال، حمدالله دانشی سرپرست ولایت کندز گفت: با پایان عملیات نظامی، به زودی جریان برق و آب رسانی در شهر روال عادی را می گیرد.

این در حالیست که ریاست جمهوری افغانستان برای تحقیق روی دلایل سقوط کندز هیاتی را گماشته تا پس از بررسی گزارشی را به ریاست جمهوری ارایه کند.

XS
SM
MD
LG