لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

باشنده های کندز خواهان کمک های بشری و آتش بس در این ولایت شدند


شماری از باشنده های ولایت کندز که به کابل مهاجر شده اند می گویند که گزارش های نشر شده در مورد تجاوز بر شماری از زنان در شهر کندز حقیقت ندارد.

ده ها تن از این تظاهر کنندگان روز شنبه در برابر ساختمان شورای ملی از حکومت خواستند تا هر چه زودتر آتش بس را اعلام کرده و به مردم آسیب دیده کندز رسیدگی کند.

نور احمد فرید و رشیده دو تن از برگزار کنندگان این تظاهرات می گویند که مردم در کندز در وضعیت ناگواری به سر می برند، نه آب آشامیدنی، نه نان و نه هم دسترسی به خدمات صحی دارند:

"سه موقعیت عمده کندز در حال حاضر به دست طالبان مسلح است، راه ها مسدود و مواد خوراکی مورد نیاز به مردم نمی رسد."

"حتی کفن نمی یافتیم که مرده ها را دفن کنیم، دوکان ها مسدود و همه جاه چور و چپاول شد، دوکان ها به آتش کشیده شد، کندز به خاک زده شد."

این تظاهر کنندگان می گویند که در شهر کندز بر هیچ زنی تجاوز جنسی نشده و نشر همچو خبرها حقیقت نداشته و توهین به مردم ولایت کندز است.

آنان با هیئت اداری ولسی جرگه نیز دیدار کردند و خواست های شان را با شماری از اعضای این جرگه در میان گذاشتند.

برخی از باشنده های دیگری کندز که به کابل آمده اند با راه اندازی مظاهره جداگانه در چهار راهی زنبق شهر کابل گفتند که سرپناه، آب آشامیدنی، غذا ندارند و هیچ کمکی را نیز تا حالا بدست نیاورده اند.

سید عباس یکی از این تظاهر کنندگان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"همه ما سرنوشت، پول و جای نداریم، با یک جوره لباس از آنجا فرار کرده ایم، مراجعه کردیم اما امروز را به فردا و فردا را به پس فردا وعده می دهند، هیچ کسی از ما پرسان نمی کند، همه اطفال و زنان گرسنه و تشنه هستند."

در این حال نذیر احمد احمدزی معاون دوم ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که تاکید بیشتر این تظاهر کنندگان بر مجازات افراد و گروه های بوده است که شایعات تجاوز جنسی بر شماری از زنان در کندز را پخش کرده اند.

آقای احمدزی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"ولسی جرگه تصمیم گرفته و به کمیسیون امور داخله و دفاعی وظیفه سپرده تا با ایجاد یک کمیسیون یا تیم به کندز رفته و بررسی کند و زمانیکه واقعات کندز معلوم شد ولسی جرگه تصمیم خواهد گرفت."

پیش از این گزارش های از سوی برخی از رسانه ها به نشر رسید که گویا مخالفان مسلح دولت در شهر کندز بر شماری از زنان تجاوز جنسی کرده اند و این موضوع نگرانی ها و عکس العمل های جدی را برانگیخت.

از دو هفته بدینسو شهر کندز در وضعیت بد امنیتی قرار دارد و نیروهای امنیتی افغان سخت می کوشند تا همه مناطق این شهر از وجود طالبان مسلح پاکسازی شود.

اما مقامات امنیتی تایید می کنند که تا حالا شهر کندز بگونه کامل از وجود مخالفان مسلح دولت پاکسازی نشده است.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG