لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

ابراهیمی: حکومت در نحوه عملیات تصفیوی شهر کندز تجدید نظر کند


پس از نزدیک به دو هفته تلاش و راه اندازی عملیات ها به هدف پاکسازی شهر کندز از وجود طالبان مسلح اکنون ولسی جرگه افغانستان می گوید، اگر شیوه این عملیات ها تغییر نیابد نمی تواند در زمینه تصفیه کندز مفید واقع گردد.

عبدالروف ابراهیمی رییس این جرگه در اجلاس روز شنبه ابراز نگرانی کرد که طالبان مسلح در ولسوالی های دشت ارچی و چهاردره این ولایت فعالیت گسترده داشته و در آنجا مراکز تعلیمی ایجاد کرده اند.

وی گفت: هر چند رییس جمهور افغانستان در خصوص تصفیه کندز به آنان اطمینان داده است اما وی تاکید کرد که در نحوه عملیات های راه اندازی شده در این ولایت باید تجدید نظر صورت گیرد.

آقای ابراهیمی گفت:

"مخاطب می کنم رییس صاحب جمهور و رییس صاحب اجرائیه را در پیوند به کندز، عملیات را که روی دست دارند یکبار تجدید نظر بکند که این نحوه عملیات قطعاً پاسخگو به شرایط کندز در رابطه به بازپس گیری برابر نیست و نمی توان شاهد تصفیه کندز به این شیوه از وجود دشمنان افغانستان باشیم."

آقای ابراهیمی همچنان خواهان رسیده گی به مشکل بیجاه شده گان کندز از سوی حکومت جامعه جهانی و تجار افغان گردید.

آقای ابراهیمی به کمیسیون های دفاعی و امنیت داخلی ولسی جرگه وظیفه سپرد تا برای ایجاد یک هیئت مرکب از اعضای ولسی جرگه برای بررسی وضعیت کندز دست به کار شوند.

در این حال نماینده گان مردم کندز نیز وضعیت امنیتی در شهر کندز را نگران کننده خوانده و تلاش های حکومت را برای بازپس گیری این شهر از دست طالبان را غیر موثر می دانند.

شکریه پیکان یکی از این نماینده گان در مورد گفت:

"کندز از روزیکه سقوط کرده تا هنوز وضعیت به حدی وخیم است که حتی جنگ کوچه به کوچه و خانه به خانه است و هنوز هم هیچ جای کندز تصفیه نشده است."

طالبان مسلح دو هفته قبل شهر کندز را سقوطداده و بیرق سفید شان را در چوک مرکزی این شهر بلند کردند.

پس از سقوط شهر کندز بدست طالبان مسلح، گزارش های از نقض حقوق بشری، چور و چپاول اموال مردم و کشتار برخی افراد از سوی طالبان و بیجا شدن صدها خانواده از شهر کندز منتشر گردید که نگرانی های نهادی مختلف را برانگیخت.

اما مسوولان حکومت به مردم اطمینان دادند که با راه اندازی عملیات های تصفیوی این شهر را دوباره از وجود طالبان مسلح تصفیه کرده و به مشکلات مردم رسیده گی می کنند.

در چند روز گذشته مسوولان و سخنگویان وزارت های داخله و دفاع از راه اندازی عملیات های تصفیوی در کندز خبر داده و از پیشروی های شان در شهر کندز سخن گفتند.

دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی برعکس اظهارات رییس و اعضای ولسی جرگه عملیات های راه اندازی شده در کندز را موفق و پر دستاورد عنوان کرد:

"قسیمکه به من معلوم است در اثر عملیات راه اندازی شده شهر کندز دوباره تصرف گردید و به مخالفان مسلح بسیار تلفات رسید و هنوز هم در کندز تصفیه جریان دارد و عملیات ها بر علیه طالبان مسلح انکشاف داده می شود طوریکه به من معلوم است در کندز عملیات خوب راه اندازی شده است."

آقای وزیری همچنان گفت: سرپرست وزارت دفاع روز پنجشنبه وضعیت را از نزدیک بررسی کرده و به نیروهای امنیتی در مورد تصفیه مناطق از وجود طالبان مسلح هدایات لازم داده است.

اما اعضای ولسی جرگه می گویند: لازم است حکومت در تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی افغان توجه کرده و تلاش نماید تا کسانی را که سبب سقوط شهر کندز و مناطق دیگری کشور می گردند، شناسایی و مورد پیگرد قرار بدهد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG