لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

قاسمیار: پاکستان شرایط افغانستان را در مورد تندروان نپذیرفته است


محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح می گوید، پاکستان باید به گونه جدی عملاٌ ثابت سازد که خواهان صلح و ثبات در افغانستان است

به گفته وی، پاکستان تنها حرف می زند، در حالیکه در حقیقت و عمل هیچ یک از شرایط حکومت افغانستان را در مورد تندروان نپذیرفته است.

وی همچنان می افزاید که افغان ها از یکسو از تلاش های پاکستان در روند صلح افغانستان می شنوند از سوی دیگر آواز حملات و انتحاری را هم می شنوند.

آقای قاسمیار در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"این یک بازی است، گفتگو های صلح تنها در حد سخن است. گفتگو های متمرکز و جدی که بتواند کشور را بسوی صلح سوق بدهد وجود ندارد. فقط همین است، همه ضایع کردن وقت است و وقت هم می گذرد."

این در حالیست که جان کمپبل قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در این اواخر گفت، برای آنکه طرف اصلی مذاکرات به گفتگو آماده شود، ممکن است به وقت نیاز باشد.

در رابطه به اینکه بنابر کدام دلیل گفتگو های صلح به تعویق افتاده است، محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح می گوید:

"طالبان یک رهبری واحد ندارند. در حال حاضر این گروه پارچه پارچه شده است. روند صلح باید همه جانبه باشد، نه اینکه یک گروه صلح بکند و یک گروه نه. در این وضعیت معنی صلح ازبین می رود."

این در حالیست که براساس اعلامیه که از سوی ملا عبدالمنان نیازی که خود را سخنگوی امارت اسلامی افغانستان معرفی می کند نشر شده، طالبان به زودی رهبری جدید شان را تعیین خواهند کرد، در حالیکه یک گروه از طالبان پس از نشر خبر مرگ ملا عمر رهبر پیشین این گروه، ملا اختر محمد منصور را رهبر جدید خود معرفی کرده است.

از سوی دیگر براساس گزارش ها صدراعظم پاکستان در دیدارش با رییس جمهور امریکا در ماه جاری عیسوی روی روند صلح افغانستان گفتگو خواهد کرد.

روزنامهء ایکسپرس تربیون به نقل از یک مقام پاکستانی که نخواسته است نامش گرفته شود، گزارش داده می نویسد، نواز شریف صدراعظم پاکستان در جریان بازدیدش از امریکا روی تلاش های کشورش برای ازسرگیری مذاکرات صلح میان مقام های افغان و طالبان گفتگو خواهد کرد.

به گفتهء این منبع، امریکا از پاکستان می خواهد تا اقدامات جدی را در مورد روند صلح افغانستان روی دست گیرد.

از این قبل راحیل شریف لوی درستیز پاکستان نیز روی روند صلح افغانستان تایید کرده گفته بود خواهان آغاز هرچه زودتر مذاکرات صلح افغانستان است.

به گفتهء محمد اسماعیل قاسمیار گفتگو های صلح تا هنوز به خاطری کامیاب نشده است که یک اجندای کاری ندارد وی می گوید، روند صلح افغانستان باید از سوی جامعهء جهانی نظارت شود و طرف ها باید جدی اقدام کنند.

به باور وی، از اینکه پاکستان تا کنون وعده های خود در رابطه به روند صلح افغانستان را عملی نکرده این روند با مشکلات روبرو شده است.

XS
SM
MD
LG