لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

وردک: هیئت بررسی وضعیت قندز جهت آغاز کارش منتظر دستور رئیس جمهور است


غلام فاروق وردک وزیر پیشین معارف افغانستان
غلام فاروق وردک وزیر پیشین معارف افغانستان

وضعیت بد قندز و قندزیان رییس جمهور اشرف غنی را واداشت تا یک هیئت فوق العاده را بخاطر ریشه یابی وضعیت این ولایت توظیف کند تا اینکه روشن شود کدام موارد دست به هم داد و این ولایت را بسوی بدبختی کشانید.

حالا هیئت فوق العاده حقیقت یاب برای بررسی وضعیت قندز می گوید که بخاطر آغاز کارش منتظر دستور رییس جمهور است.

غلام فاروق وردک وزیر پیشین معارف که در رأس این هیئت قرار دارد روز جمعه به رادیو آزادی گفت که آنان اراده قوی بخاطر ریشه یابی وضعیت قندز دارند:

" هنوز ما حکم رییس جمهور را بدست نیاوردیم که بدانیم مسوولیت های ما چیست، چی کار ها باید کرد، چقدر وقت نیاز است و به اجرای امور چی صلاحیت ها داریم. این موارد باید بدانیم و بعد کار ما را شروع کنیم."

رییس جمهور غنی روز پنجشنبه در دیدار با بزرگان و متنفذین ولایت قندز در ارگ گفت که هیئتی فوق العاده حقیقت یاب را برای بررسی وضعیت این ولایت توظیف کرده است تا تمام جوانب رویداد اخیر ولایت قندز را به گونه واضح و بیطرفانه مورد بررسی قرار دهد.

در خبرنامه یی که از سوی ریاست جمهوری افغانستان به نشر رسیده آمده است که در ترکیب این هیئت امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی، غلام فاروق وردک وزیر پیشین معارف، فضل کریم ایماق، ایوب رفیقی و ابدال الله محمدی شامل اند.

در خبرنامه هم چنان از قول رییس جمهور غنی اطمینان داده شده است که عملیات نیروهای افغان در تمام ولایات شمال شرقی تا زمانی ادامه خواهد یافت که این ولایات از وجود گروه های تروریستی کاملاً پاک سازی شود.

طالبان مسلح نزدیک به دو هفته پیش شهر قندز را تصرف کردند و سپس نیرو های افغان بخاطر باز پسگیری این شهر عملیات را آغاز کردند.

مقام های افغان می گویند: در حال حاضر نیرو های افغان کنترول شهر قندز را بدست دارند و عملیات تصفیوی در این شهر هنوز هم ادامه دارد.

در این میان شورای ولایتی قندز از تشکیل هیئت فوق العاده حقیقت یاب برای بررسی وضعیت قندز استقبال می کند، اما می گوید: حکومت پیش از فرستادن هیئت باید روند عملیات تصفیوی در قندز را تسریع بخشد.

امر الدین ولی معاون شورای ولایتی قندز در مورد گفت:

" جناب رییس جمهور در پهلوی این هیئت عملیات در قندز را تسریع دهد تا قندز از این وضعیت بد نجات پیدا کند. من باور دارم زمانیکه هیئت به قندز برسد به غیر از میدان هوایی و قوماندانی امینه قندز پیش تر رفته نمی تواند. هیئت نمی تواند وضعیت از نزدیک مشاهده کند تا امکانات و شرایط مساعد نگردد. پس نخست باید شرایط مساعد شود."

آگاهان امور می گویند که در بیشتر رویداد های که در کشور رخ داده است بخاطر روشن شدن چگونگی آن از سوی حکومت هیئت موظف شده است اما کمتر کار چنین هیئت ها نتایج مثبت در پی داشته است.

آنان می گویند که فاجعه قندز خیلی بزرگ است و باید هئیت حقیقت یاب حکومت وضعیت قندز را چنان عمیق بررسی کند تا اعتماد از دست رفته مردم قندز نسبت به حکومت تا حدی دوباره حاصل گردد.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG