لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

نقش روسیه در مقابله با گروه داعش در افغانستان چی خواهد بود؟


عساکر روسی که در امتداد سرحدات افغانستان با تاجکستان توظیف اند
عساکر روسی که در امتداد سرحدات افغانستان با تاجکستان توظیف اند

از چگونگی همکاری ها و نقش کمک های روسیه با افغانستان در حالی سخن زده می شود که نا امنی ها در این کشور بخصوص در شمال افغانستان به گونه بی پیشینه افزایش یافته است.

ریاست جمهوری افغانستان می گوید، روسیه می تواند نقش مهم را در تامین امنیت در افغانستان و تقویت امنیت در منطقه داشته باشد.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، روسیه بحیث یک قدرت مطرح در منطقه، می تواند در از بین بردن تهدیدات در برابر افغانستان و منطقه، نقش آفرینی کند.

سید ظفر هاشمی می گوید:

"روسیه می تواند نقش بسیار مهم و ارزندهء را در تامین و تقویت امنیت افغانستان و منطقه بازی بکند، ما همواره به جهان گفته ایم که مشکل افغانستان تنها منحصر به افغانستان نیست، بلکه ابعاد منطقوی دارد و خوشبختانه جهان این مساله را پذیرفته است."

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که یک عضو مجلس سنای روسیه به تازه گی گفته است که افغانستان به کمک تخنیکی و نظامی روسیه نیاز دارد تا بتواند با تروریزم به شکل درست مبارزه کند.

ایگور موروزوف گفته است که اگر اردوی افغانستان هلیکوپتر ها و سایر مهمات مناسب جنگی میداشت، شورشیان نمی توانستند در کندز پیروز شوند.

در عین حال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهور در دیدار دو روز قبل اش از مسکو از مقام های روسی خواست تا در برابر قضایای افغانستان بی تفاوت نمانده و این کشور را در امر مبارزه با تروریزم حمایت کنند.

سلطان فیضی مشاور دفتر مطبوعاتی معاون اول ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، مقام های روسی به شمول وزیر دفاع آن کشور، در پاسخ به این خواست گفته اند که اوضاع افغانستان را مورد بررسی همه جانبه قرار می دهند.

این در حالیست که روسیه از حدود یک هفته به اینسو حملات هوایی را عملاً در سوریه انجام داده و گفته است که هدف این حملات مواضع گروه داعش است.

طیارات روسی پس از آن به عملیات هوایی در سوریه آغاز کردند که مجلس سنای روسیه به رییس جمهور پوتین صلاحیت داد تا در سوریه از قوه استفاده کند.

پرسش های وجود دارد که مبارزهء روسیه در برابر گروه داعش در افغانستان در چه حدی خواهد بود؟ آیا این کشور دست به حملات هوایی در افغانستان خواهد زد؟

رییس مشرانو جرگه افغانستان می گوید، در صورت حضور ناتو و امریکا در این کشور نیازی برای انجام حملات هوایی روسیه در افغانستان وجود ندارد.

فضل الهادی مسلمیار در صحبت با رادیو آزادی گفت، این مساله نمی تواند به نفع مردم افغانستان باشد.

فضل الهادی مسلمیار می گوید:

"حکومت افغانستان با امریکا و ناتو همان پیشنهادی را که روسیه از سوی معاون اول رییس جمهور قبول کرده، با همان امکانات آماده بسازد و برای ناتو بگوید که سیزده سال در اینجا حضور نظامی داشت و ما به همین خاطر بدنام نیز هستیم از آنان بخواهد در برنامه های که روسیه همکاری می کند آنان نیز همکاری کنند، اگر آنان آماده نمی شوند پس یک طرف فسخ شود و با طرف دیگر معامله شود، دخیل کردن دو قدرت در افغانستان به نفع مردم این کشور نیست."

این در حالیست که امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان اخیراً از بدتر شدن اوضاع در افغانستان سخن زده و گفته است که در مورد وضعیت در سرحدات کشورش با افغانستان نگرانی جدی دارد.

همچنان ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در ملاقات با همتای تاجک اش گفته است که باید در رابطه به وضعیت منطقه که منبع نگرانی جدی آنان است، بحث کنند.

در این میان ولسی جرگه افغانستان می گوید به هدف مطرح کردن درخواست کمک ها از روسیه بزودی یک هیات به آن کشور خواهد رفت.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت، به مقام های روسی خواهند گفت که افغانستان با کمک بلاعوض روسیه در بخش قوای هوایی با نیروهای امنیتی افغان، بهتر خواهد توانست تا با گروه داعش که یک تهدید برای منطقه به حساب می آید، مبارزه کند.

محمد نذیر احمدزی گفت:

"ما این مساله را در آنجا به وضاحت خواهیم گفت و از همسایه های افغانستان خواهیم خواست تا در حریم افغانستان خلاف ورزی نکنند، به هیچ صورت ما به کسی اجازه نخواهیم داد که آنان در داخل افغانستان عملیات را انجام دهند، خواست ما این است که اگر آنان با سکتور امنیتی ما در بخش هوایی کمک بلاعوض کنند، ما خواهیم توانست تا با داعش در افغانستان مبارزه کنیم."

روسیه از لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی یک کشور مقتدر در منطقه است، اما آگاهان می گویند که افغانستان نا آرام می ­تواند به منافع روسیه آسیب بزند.

باور ها بر اینست که روسیه نگران است در صورتیکه افغانستان به جایگاه امن برای تروریستان مبدل شود، مبارزه با افراطیت و افزایش تولید مواد مخدر در این کشور برای مسکو آسان نخواهد بود.

در این حال مردم افغانستان با توجه به چگونگی حضور گذشتهء روسیه در افغانستان نسبت به حضور نظامی روسیه در این کشور مخالفت دارند.

برخی از باشنده های شهر کابل به رادیو آزادی گفته اند در صورتیکه روسیه در افغانستان حضور نظامی پیدا کند، برای مردم این کشور حساسیت برانگیز خواهد بود.

"این که روسیه می گوید به افغانستان می آییم و با داعش مبارزه می کنیم به نظر من این یک نوع دیگر اشغال افغانستان است."

"نام من سلطنت است، هیچگاه روسیه نباید به افغانستان بیاید، زیرا اگر روسیه به این کشور بیاید روسیه و امریکا در تقابل قرار می گیرند و در این میان افغانستان تباه خواهد شد."

شماری از مردم در افغانستان به گونهء روسیه را مسوول وضعیت ناگوار فعلی افغانستان دانسته می گویند که پس از تجاوز شوروی وقت به این کشور، صد ها هزار افغان جان های شان را از دست دادند.

اما حکومت افغانستان گفته است که مسالهء حضور نظامی روسیه در افغانستان مطرح نیست.

در این حال تحلیل گران مسایل سیاسی نگرانی روسیه از حضور و فعالیت گروه های افراطی چون داعش در افغانستان را بجا دانسته می گویند که روسیه قادر است تا در بخش های تخنیکی، استخباراتی و به نحوهء نظامی با افغانستان همکاری موثر داشته باشد.

روح الله امین آگاه مسایل سیاسی و رییس مرکز مطالعات ستراتیژیک امریکا برای افغانستان به رادیو آزادی گفت حضور فزیکی روسیه در افغانستان در حال حاضر آسان نخواهد بود.

روح الله امین می گوید:

" حضور روسیه در افغانستان با حضور فعلی اش در سوریه ممکن متفاوت باشد، احتمالاً همکاری های تخنیکی، استخباراتی و به گونۀ نظامی با این کشور انجام دهد، اما این که حضور فزیکی و سرباز در افغانستان داشته باشد ممکن برای آن بسیار زود باشد. داعش و طالبان بعنوان یک تهدید بسیار جدی برای مرز های روسیه و امنیت آسیای میانه مطرح است، اما این که میکانیزم مداخله روسیه در افغانستان به هدف مبارزه با این گروه چه خواهد بود، هنوز دور است که پیش بینی بکنیم."

شماری از آگاهان می گویند که رویایی امریکا، ناتو و روسیه در افغانستان می تواند سبب تقابل و کشمکش های میان قدرت های بزرگ جهان در این کشور گردد.

آنان ترجیح می دهند که به عوض حضور نظامی روسیه، بهتر است تا همکاری های آن کشور در بخش های تخنیکی- نظامی در قوای هوایی، اطلاعاتی و تجهیز نیروهای امنیتی افغان افزایش یابد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG