لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

ایران جنگ در سوریه را بر روسیه تحمیل کرده است


شماری از مقامات بلند رتبه عراقی به خبر گزاری اسوشیتدپرس گفته اند که ایران، در اقدام روسیه جهت راه اندازی حملات هوایی بر سوریه، نقش رهبری کننده داشته و در عراق رول عمدهء را، بازی کرده است.

جنرال قاسم سلیمانی قوماندان نیرو های قدس سپاه پاسداران انقلاب ایران با پیامی که حملات هوایی روسیه علیه گروه دولت اسلامی در سوریه یک امر ضروریست، در تابستان امسال به مسکو رفت.

این مطلب را دو مقام ارشد عراقی که از این ملاقات آگاهی داشت، بیان کرده اند.

این دو مقام ارشد که نخواستند نام شان افشاء شود گفتند، قاسم سلیمانی و ولادیمیر پوتین در این دیدار که سه ساعت دوام کرد، نقشه ها و عکس های اکتشافی را ارزیابی کردند و همچنان معلومات استخباراتی را با هم شریک ساختند.

در این دیدار، سفارش گردید که اگر جلو گسترش این گروه افراطی گرفته نشود و روسیه اقدامی را به راه نه اندازد، جنگجویان داعش خود را در دروازه های قفقاز خواهند رساند.

در این اجلاس همچنان پلان ایجاد یک مرکز مشترک استخباراتی بین، عراق، ایران، سوریه و روسیه، در شهر بغداد پایتخت عراق مورد بحث قرار گرفت که در اواخر این ماه بکار آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس امروز از دیمتری پیسکوف سخنگوی پوتین در مورد این گزارش ها پرسید. آقای پیسکوف در پاسخ گفت که در اینجا اظهارات زیادی از مقامات نا شناس وجود دارند. همزمان با این سخنگوی معاون وزارت خارجه روسیه نیز در مورد این دید و بازدید ها اظهار بی خبری کرد و مقامات ایران هم در این مورد پاسخ نداده و چیزی نگفته اند.

اما ایالات متحدهء امریکا که به خاطر کمک و نفوذ عمیق ایران در عراق نگران بوده است، واشنگتن و تهران همکاری مستقیم با یک دیگر را در مبارزه با داعش در عراق رد کرده اند. این در حالی است که ایران نقش قوی را در جنگ علیه گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش، بازی می کند.

قاسم سلیمانی مقامی است که از سوی تهران برای سازماندهی جنگجویان شیعه در سوریه و عراق تعین شده است که نقش رهبری کننده را در جنگ با گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش دارند.

خبر گزاری های روسیه در ماه گذشته گزارش دادند که ایران به طیارات روسیه اجازه داده که با استفاده از فضای این کشور داخل سوریه شوند.

از سوی دیگر، جیت های جنگی این کشور در سی ام ماه سپتمبر حملات هوایی را در سوریه را به راه انداخت که مسکو می گوید، مواضع گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش و القاعده را هدف قرار دادند. این موضوع اتهاماتی را بر انگیخت که گویا روسیه در این عملیات مواضع شورشیان ضد حکومت سوریه نیز مورد هدف قرار داده است.

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا در ارتباط این حملات هوایی گفت، حملات نیرو های هوایی روسیه در حمایت از رژیم اسد، جنگ ها در سوریه را دامن زده و او از مسکو خواست تا راه سیاسی را برای حل بحران سوریه، دنبال کند.

ضمناً، حیدر عبادی صدراعظم عراق در مصاحبهء با تلویزیون 24 فرانسه گفت که از حملات هوایی روسیه بر سنگر های داعش در کشورش استقبال می کند. اما به گفتهء وی آنها تاکنون چنین پیشنهادی را از سوی روسیه بدست نیاورده اند.

XS
SM
MD
LG