لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

"عامل اصلی ناامنی در افغانستان موجودیت ملیشه های شخصی است"


نهادهای جوانان، خواستار اقدام در برابر دسیسه های داخلی در کشور شده و می گویند، با کسانی که جنگ در افغانستان را جنبه قومی میدهند باید برخورد جدی صورت گیرد.

شبکه هماهنگی و توانمندی جوانان افغانستان روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، جنگ مخالفان مسلح در افغانستان بخصوص قندز یک جنگ ایدیولوژیک بوده اما برخی ها تلاش دارند تا به آن جنبه قومی بدهند.

عنایت ناصر رییس این شبکه تاکید کرد که حکومت برای تامین امنیت نخست جلو ملیشه های شخصی و غیر مسوول را باید بگیرد که به باور وی ناامنی ها را درافغانستان دامن میزنند:

" عامل اصلی و بزرگ ناامنی در افغانستان موجودیت ملیشه های شخصی میباشد که میخواهند با بهانه های مختلف امنیت افغانستان را خراب کنند حکومت نباید به ملیشه های شخصی و جریان های شخصی اجازه دهد که تحت نام قوم، مذهب و زبان وحدت ملی افغان ها را متضرر سازد و زمینه را برای بدست آوردن نفع شخصی شان مساعد سازند. "

آقای ناصر تاکید کرد که تمام گروه ها و مردم افغانستان باید تحت چتر اردوی ملی افغانستان فعالیت کرده و حملات مخالفان مسلح را دفع نمایند.

این درحالیست که بیش از 10 روز از درگیری میان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح در قندز گذشته ومردم این ولایت با مشکلات زیادی دست و گریبان میباشند.

طالبان مسلح دوشنبه هفته گذشته شهر قندز را تصرف کرده وبیرق شان را درچوک مرکزی شهرقندز بلند کردند.

گزارش ها میرسانند که با سقوط این شهربدست طالبان مسلح تلفات زیادی به مردم قندز وارد شده، اموال مردم به غارت رفته و برخی سیستم های خدماتی در شهر قندز برهم خورده است.

در این حال مجمع ملی جوانان افغانستان نیز ازوضعیت امنیتی درقندز ابراز نگرانی کرده و در یک نشست جدا گانه درپارک شهرنو کابل از حکومت خواستند تا میان دوست ودشمن تفکیک کرده ونظام را ازوجود ستون پنجم یا جاسوسان پاک نماید.

عبدالله هاشمی یک عضو این مجمع قطعنامه را به خوانش گرفت که در بخشی ازآن چنین آمده است:

" جنایات اخیر در ولایت قندز را محکوم نموده وخواهان به محاکمه کشاندن عاملان سقوط کندز می باشیم، ساختار قدرت سیاسی و صفوف دولت از ستون پنجم پاک سازی گردد. "

این نهاد ها ضمن تاکید بر توقف جنگ و خونریزی درافغانستان ازحکومت، جامعه جهانی وطرف های درگیر خواستند تا به حفاظت جان افراد ملکی توجه جدی نمایند.

این نگرانی ها در حالی مطرح میگردد که قرار گزارش ها در حال حاضر به شمول قندز، فاریاب، ننگرهار، بدخشان و شماری از ولایات دیگر نیز درگیر جنگ میباشد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG