لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

بارک اوباما در مورد حمله بر شفاخانهء (MSF) در قندز معذرت خواست


رییس جمهور امریکا بارک اوباما با رییس جمهور افغانستان و رییس موسسه خیریه داکتران بدون سرحد تلفونی صحبت کرده و در مورد حمله روز شنبه بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در شهر قندز معذرت خواست.

سخنگوی قصر سفید جاش ارنیست دیروز در واشنگتن به خبرنگاران گفت، رییس جمهور اوباما به رییس جمهور اشرف غنی اطمینان داد که در آینده امریکا حتی الامکان سعی می کند که از چنین وقایع جلوگیری شود. رییس جمهور اوباما به همتای افغان خود تعهد نمود که با حکومتش از نزدیک همکاری خواهد کرد.

سخنگوی قصر سفید جاش ارنیست افزود رییس جمهور اوباما دیروز همچنان با رییس موسسه بین المللی داکتران بدون سرحد جوانه لیو هم زنگ زده و به او هم اظهار تسلیت نمود.

موسسه داکتران بدون سرحد خواهان تحقیقات بین المللی در مورد حمله بر شفاخانه آن در قندز شده است.

رییس اجراییه داکتران بدون سرحد جیسن کان Jason Cone دیروز در یک کنفرانس خبری در نیویارک گفت، کمیسیون بین المللی حقیقت یاب حقوق بشری در مورد حادثه قندز تحقیقات نماید و این موسسه بر تحقیقات امریکا، ناتو و قوای افغان در این مورد اعتماد کرده نمی تواند:

" ما از کشورهای عضو می خواهیم که یک کمیسیونی را برای دریافت حقیقت تشکیل بدهند تا در مورد محافظت شفاخانه ها در جا های که جنگ دوام دارد اطمینان حاصل شود. تشکیل کمیسیون بهترین راه می باشد تا بطور مستقل واقعه قندز را بررسی کند، زیرا این کمیسیون خاص برای بررسی سرپیچی از قوانین بین المللی یگانه مرجع می باشد. "

رییس اجراییه موسسه داکتران بدون سرحد در مورد این کمیسیون توضیحات داد:

" از سال 1991 به این سو این کمیسیون وجود دارد ولی تا حال از آن استفاده نشده است. از جمله 76 کشور عضو یکی از آنها باید وظیفه تحقیقات را به عهده بگیرد. حکومت ها تا حال این کمیسیون را فعال نساخته اند. کمیسیون وجود دارد و وقت آن رسیده که به همین هدف فعال شود. "

در بمباری روز شنبه بر شفاخانه داکتران بدون سرحد 22 نفر کشته شده و چندین نفر زخمی شدند:

" نظر به خبرها قوای افغان دیروز شهر قندز را از حضور طالبان پاک کردند. مقامات افغان می گویند که در 9 روز گذشته در جریان جنگ در شهر قندز صدها طالب کشته شده اند. قوای افغان دیروز مناطق اطراف شفاخانه حوزوی شهر قندز، مناطق خاکنی، کوتی گرد، چوک مرکزی و بالا حصار را در راه ولسوالی چهار دره از دست طالبان تصرف کردند. "

XS
SM
MD
LG