لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۴

سوپکو: قندز، نمایانگر تهدیدهای موجود در برابر ملیاردها دالر سرمایه گذاریست


حان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در اموربازسازی افغانستان
حان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در اموربازسازی افغانستان

ادارهء سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در اموربازسازی افغانستان (سیگار) می گوید، رویدادهای اخیر در شهر کندز نشان می دهد که پروژه های بازسازی امریکا در افغانستان که ملیارد ها دالر بالای آن سرمایه گزاری شده با خطرهای بزرگ مواجه است.

جان سوپکو می گوید، بدون امنیت ابتدایی نا ممکن بود که پروژه های بازسازی در افغانستان تکمیل شده و تلاش ها در این زمینه پیش برده شود.

جان سوپکو رییس ادارهء سیگار در مصاحبه با آژانس خبری رویترز گفته است، واقعیت است که با رویداد های کندزهمهء دستاورد ها در عرصهء بازسازی در این منطقه با تهدید مواجه شده است.

واشنگتن از سال 2002 میلادی از سقوط رژیم طالبان تا اکنون حدود 110 ملیارد دالر را برای امور بازسازی افغانستان مصرف کرده است، اینکه به چی مقدار آن در کندز سرمایه گزاری شده دقیق معلوم نیست، اما یک مقام "ماموریت حمایت قاطع" ناتو در افغانستان گفته است، امریکا از سال 2008 به اینسو حدود 25 ملیون دالر را در چوکات پروژه های بازسازی در کندز مصرف کرده است.

در شهر کندز که در هفتهء گذشته توسط طالبان اشغال شد و اینک دوباره تحت کنترول نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارد، تاسیسات زیربنایی مانند شبکه های آب و برق ویران شده است. مردم شهر کندز با دشواری های زیاد مواجه اند.

عبدالمجید یک باشندهء شهر کندز با اشاره به دشواری های که مردم این شهر با آن مواجه اند در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"خانهء من در کنار چوک کندز موقعیت دارد، همهء شب برق نبود و تا زمانیکه یک مقدار آب داشتیم گذاره کردیم، حالا یک خانه آب دارد و صرف یک جک آب می دهد. در چهار طرف کلینک وجود ندارد، هیچ چیز نیست. شهر کندز بند است، قبلاً محل گشت و گذار زنده ها بود، حالا زنده ها کجا رفته می توانند؟ اگر ببینید شهر کندز را مرده ها گرفته است. اگر کسی هم شهید شود، مردم آن را در داخل خانه هایشان دفن می کنند، مجال آن نیست که از خانه بیرون رفت."

جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در اموربازسازی افغانستان می گوید، آنچه که در کندز اتفاق افتاد، در عرصهء بازسازی در سطح افغانستان نگرانی های را به وجود آورده است.

رویداد کندز سوالاتی را در مورد توانایی نیروهای امنیتی افغانستان نیز مطرح ساخته و بحث ها را در کانگرس امریکا در زمینهء حضور نظامی این کشور بعد از سال 2016 میلادی در افغانستان دوباره گرم ساخته است.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس از سال 2001 میلادی به اینسو 60 ملیارد دالر بالای آموزش و تجهیزات نیروهای امنیتی افغانستان مصرف شده است، اما رویداد کندز نشان داد که تا هنوز هم آنها قادر نیستند که حملات مخالفان شان را به عقب زنند.

جنرال جان کمپبل قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان روز سه شنبه به کمیتهء نظامی مجلس سنای امریکا در مورد وضعیت افغانستان بعد از سال 2016 میلادی معلومات داد.

با در نظرداشت وضعیت امنیتی افغانستان به شمول سناتورجان مککین رییس کمیتهء نظامی مجلس سنای امریکا، تعدادی زیاد از اعضای کانگرس روی حضور نظامی امریکا بعد از سال 2016 میلادی در افغانستان تاکید می کنند.

در حال حاضر حدود 10 هزار عسکر امریکایی در افغانستان مستقر اند و در چوکات "ماموریت حمایت قاطع" ناتو فعالیت دارند که در ماه دسامبر سال 2016 میلادی پایان می یابد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:27 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG