لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

وزیری: اجازه نمی دهیم از قلمرو افغانستان علیهء دیگران استفاده شود


دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

تداوم و شدت درگیری ها میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفین مسلح در شمال افغانستان به خصوص تصرف شهر قندز ولایت هم مرز با تاجکستان از سوی طالبان، نگرانی های مقامات تاجکستان را برانگیخته است.

وزارت دفاع افغانستان هشدار می دهد، که به هیچ کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور علیه کشور دیگر استفاده سوء کند.

دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت روز چهار شنبه به رادیو آزادی، تروریزم را تهدید به سطح بین المللی خوانده تاکید کرد که کشور های منطقه باید مشترکآ در امر مبارزه با این پدیده با افغانستان همکاری کنند:

"ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم که بر ضد کشور دیگری از خاک افغانستان استفاده کند در بدخشان و قندز و در شمال کشور با مخالفان می جنگیم و آنان را از بین می بریم تا امنیت تامین شود. کسی که نگرانی دارد باید با مردم افغانستان همکاری کند و تروریزم تهدید مشترک برای افغانستان و منطقه است."

این در حالیست که امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان، روز سه شنبه در ملاقات با رییس جمهور روسیه ولادمیر پوتین در شهر سوچی در سواحل بحیره سیاه گفته است که وضعیت در افغانستان هر روز بدتر می شود.

وی گفته که در حال حاضر در 60 درصد سرحدات افغانستان با تاجکستان جنگ عملاً جریان دارد.

افغانستان با تاجکستان دارای 1.344 کیلومتر سرحد مشترک می باشد.

در عین حال کمیته امنیت ملی تاجکستان در ماه اگست سال روان میلادی گفته که برخی از اعضای گروه های مخالفین مسلح تندرو در مناطق شمال افغانستان که با تاجکستان همسرحد می باشند فرار کرده اند.

پس از حمله طالبان مسلح بر ولایت قندز، تاجکستان در مناطق دریایی پنج، روزوای و درواز این کشور همه راه های متصل به اشکاشم را بروی رفت و آمد مسدود کرد اما روز گذشته دو باره دستور داد تا این راه ها باز گردند.

در همین حال شماری از اعضای مشرانو جرگه افغانستان می گویند که تروریزم هیچ سرحد و یا کشوری را نمی شناسد بر عکس برای همه یک تهدید شمرده می شود.

جمعه دین گیانوال یک عضو این جرگه به رادیو آزادی گفت که همان گونه که روسیه افغانستان را در امر مبارزه با مواد مخدر کمک کرده باید به همکاری هایش در بخش مبارزه با تروزیزم نیز ادامه دهد:

"این جنگ، جنگ افغانستان نه بلکه جنگ منطقه است تروریزم دوست هیچ کس شده نمی تواند این جنگ تا به آسیایی میانه رسیده است بالاخره به روسیه هم می رسد باید این مبارزه جدی گرفته شود و روسیه باید بر ضد و نا بودی تروریزم با مردم افغانستان کمک کند."

بر اساس گزارش ها هم اکنون شماری زیادی از جنگجویان آسیای مرکزی در صفوف طالبان مسلح با نیروهای امنیتی افغان مصروف نبرد اند.

کارشناسان نظامی افغان پیشنهاد می کنند که کشور های آسیای مرکزی باید جلو ورود جنگجویان مسلح را به داخل خاک افغانستان بگیرند زیرا به باور آنان این شورشیان در آینده می تواند برای کشور های خود نیز خطر آفرین باشند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG