لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

حقوق بشر: عاملین حملهء هوایی بر شفاخانهء (MSF) باید محاکمه شوند


رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر و ولسی جرگه افغانستان خواستار پیگرد و محاکمه عاملین حمله هوایی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد یا "ام، اس، اف" در قندز شدند.

پس از آنکه قوماندان عمومی قوای امریکایی و ناتو در افغانستان حمله هوایی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در قندز را اشتباه عنوان کرد، کمیسیون مستقل حقوق بشر و ولسی جرگه افغانستان می گویند که این عمل نابخشودنی و غیر قابل توجیه است.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید: هیچ یک از طرف های درگیر جنگ در کشور حق هدف قرار دادن تأسیسات ملکی را ندارند.

آقای بیدار روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

" این حمله ای که بالای شفاخانه صورت گرفته توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، محکوم شده ما خیلی نگران هستیم، نزد کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان درجه شان محکومیت است، گرچه فعلاً عذر خواهی هم صورت گرفته اما به هیچ وجه قابل توجیه نیست."

در نتیجه یک حمله هوایی نیروهای بین المللی به روز شنبه بر یک شفاخانه سازمان داکتران بدون سرحد در شهر قندز حدود 20 نفر کشته شدند.

گفته می شود که در میان کشته شدگان سه کودک و دوازده کارمند شفاخانه داکتران بدون سرحد نیز شامل بودند.

پس از وقوع این رویداد، این سازمان داکتران و کارمندان اش را از ولایت قندز خارج کرد.

این در حالیست که به تازه گی جنرال جان کمبل قوماندان عمومی قوای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته که حمله بر یک شفاخانه در ولایت قندز یک عمل اشتباه بوده و قوای امریکا هیچگاه بر یک مرکز صحی حمله نمی کند.

این اظهارات با عکس العمل تند ولسی جرگه افغانستان نیز روبرو شده است .

عبدالروف انعامی منشی ولسی جرگه به مکلفیت های حکومت در قبال تحفظ جان و مال افراد ملکی اشاره کرده می گوید که در این رویداد قوانین بین المللی به گونه آشکار نقض شده و عاملین آن باید مجازات شوند:

" یک معذرت خواهی و یا اینکه بگویند اشتباه شد کفایت کننده نیست، خواست ما از سازمان بین المللی و همچنان سازمان حقوق بشر اینست که این موضوع را در شورای امنیت مورد بحث و بررسی قرار دهند. قوانین بین المللی در اینجا نقض شده و معاهدات اجرایی آن این قوانین باید قابل تطبیق بالای عاملین این قضیه بوده باشد ما می خواهیم که عاملین این قضیه شناسایی و مورد پیگرد قرار گیرد."

در عین حال ریاست جمهوری افغانستان می گوید که رئیس جمهور اشرف غنی از قوماندان عمومی نیروهای حمایت قاطع در این کشور خواسته تا تحقیقات در مورد حمله بر یک شفاخانه سازمان داکتران بدون سرحد در قندز باید همه جانبه انجام شود.

ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت:

" زمانی که ما خبر این حمله را شنیدیم به خصوص موضوع تلفات غیر نظامیان و افرادی را که در سخت ترین شرایط مانند داکتران در یک چنین حالت کوشش می کنند به مریضان برسند، این عمل مایه تاثر و تاسف عمیق رئیس جمهور قرار گرفت. تحقیقات راه افتاده و با در نظر داشت نتایج تحقیقات ما میتوانیم روی گام های بعدی صحبت کنیم."

در حالیکه پیش از این مقامات نیروهای حمایت قاطع در افغانستان گفته اند که حمله هوایی بر شفاخانه در ولایت قندز به تقاضای قوای افغان صورت گرفته اما وزارت دفاع این کشور این رویداد را تکان دهنده خوانده می گوید که آنان انتظار تکمیل بررسی های چگونگی این رویداد را می کشند.

هر چند در گذشته نیز حملات هوایی قوای بین المللی به هدف سرکوب مخالفین مسلح در افغانستان، از مردم ملکی قربانی گرفته اما مردم می گویند که هر گونه اعتراضات مدنی و مردمی در قبال همچو رویداد ها بی نتیجه و روی کاغذ باقی مانده است.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG